آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

پیروزی بایدن و انعکاس آن در افغانستان؛ از پیام‌های تبریکی تا امیدواری‌ها در روند صلح

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات‌ در انتخابات ریاست ‌جمهوری امریکا با تکمیل کردن ۲۷۰ رای الکترال به عنوان چهل و ششمین رییس ‌جمهور امریکا انتخاب شد.

نزده سال حضور نظامی امریکا در افغانستان، سبب گشته که تحولات سیاسی ایالات متحده در افغانستان مهم و معنادار تلقی شود. برای همین، به وجود آمدن تغییرات در سطح رهبری امریکا پیوسته نزد رهبران و مردم افغانستان قابل بحث بوده و واکنش‌هایی را در پی داشته است.

پیام‌های تبریکی سران حکومت و سیاسیون
رییس‌ جمهور اشرف غنی پیروزی جوبایدن را به عنوان رییس‌ جمهور منتخب امریکا تبریک گفته و تصریح کرده که مشارکت استراتژیک افغانستان و امریکا برای مبارزه با هراس‌افگنی ادامه خواهد داشت: ایالات متحده‌ امریکا، شریک استراتیژیک ما است. مشارکت استراتیژیک ما با ایالات متحده‌ امریکا، در امر مبارزه با دهشت‌افگنی و برقراری صلح و ثبات در افغانستان، تقویت و تداوم خواهد یافت.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی و حامد کرزی رییس ‌جمهور پیشین کشور نیز پیروزی جو بایدن را تبریک گفتند.
آقای عبدالله با نشر توییتی پیروزی چشم‌گیر بایدن و کاملا هریس را به آنان تبریک گفت: به مردم امریکا برای حضور تاریخی‌شان در انتخابات ریاست جمهوری مبارک‌باد می‌گویم.

حامد کرزی نیز پیروزی بایدن را در صفحه فیسبوک خویش تبریک گفته و ابراز امیدواری کرده است که سیاست و روابط دولت بایدن با افغانستان به گونه کامل بر ایجاد صلح و ثبات متمرکز باشد.
عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان در صفحه فیسبوک خود جوبایدن را یک سیاست‌مدار با تجربه و کهنه‌کار خوانده و پیروزی وی را تبریک گفت: پیروزی سیاست‌مدار کهنه کار، آقای جو بایدن را به عنوان چهل ‌‌و ششمین رییس جمهور ایالات متحده امریکا به دولت و مردم امریکا شادباش می‌گویم.
آقای نور تصریح کرده است: مردم افغانستان توقع دارند در تداوم حمایت ایالات متحده امریکا از دولت و مردم افغانستان، حکومت جدید آن کشور از تسریع روند صلح و تحقق ثبات در افغانستان حمایت و مردم ما را در‌جهت رسیدن به رفاه و آرامش همکاری نمایند.

رییس اجرایی جمعیت اسلامی همچنان گفته است: امید می‌رود آقای بایدن به عنوان یک سیاست مدار سابقه دار امریکا، بر تحکیم روابط و حفظ مناسبات دو‌کشور بیشتر از پیش توجه نماید.
واکنش‌ کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان
بهار مهر از کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک با این عنوان که «دکانک خلیلزاد بسته‌ می‌شود»، نگاشته است: با پیروزی رییس جمهور جوبایدن فصل غیر نورمال‌ها در سیاست امریکا به پایان می‌رسد. بازی های بی‌قاعده، حرافی‌های عوام‌فریبانه و رفتار غیر عادی در سیاست ایالات متحده در قبال بسیاری از مناطق جهان خاتمه می‌یابد.

گل کریم صدیقی کاربر فیسبوک نگاشته است: به ما چی که کدامش رییس جمهور شد. پالیسی وسیاست امپریالیستی، جهانخوار را تعقیب می‌کنند وکشورهای ضعیف را می‌بلعد. مردم جهان را در اسارت و گرسنگی نگه می‌دارند. مانند افغانستان خوارو زار.
حسین موسوی از کاربران فیسبوک نگاشته است: بایدن پیروز انتخابات ریاست جمهوری امریکا شد و ترامپ به زباله‌دانی تاریخ پرتاب گردید. به امید روزی که ماهم از شر اشرف غنی احمدزی خلاص شویم و دیگر شاهد این‌همه بی‌کفایتی، فساد، قوم‌پرستی و تک‌روی نباشیم.
رابعه خاوری کاربر دیگر گفته که برای رهبران امریکا فقط منافع کشورشان مهم است: در امریکا مقامات تغییر می‌کنند اما سیاست‌های کثیف شان در قبال افغانستان و کشور های آسیایی اصلاً تغییر نمی‌کند؛ زیرا برای آن‌ها فقط منافع کشور خودشان اولویت دارد و این مسئله از گذشته‌ها ثابت است.
کاربری دیگر به نام رها نگاشته است: حالا کاش همی افغانستان ما را به عنوان پنجاه و یکمین ایالت کشورش بپذیرد و نامش را هم «آویزانا» بگذارد. بدون آن افغانستان حالا حالا ها آویزان گردن امریکا است. به خدا همه بدون استثنا از این الحاقیه راضی خواهد بودند حتی طالبان.
مجتبی مشعل کاربر فیسبوک نگاشته برنده شدن بایدن باعث تغییر در سیاست امریکا خواهد شد: برنده شدن جوبایدن در انتخابات ۲۰۲۰ امریکا تغییر بزرگی در سیاست امریکا و روابط این کشور با جهان خواهد بود. جو بایدن شخصیت با سواد و سیاستمدار با تجربه و دونالد ترامپ سرمایه دار بی‌سواد و انسان خودخواه که به ارزش‌های انسانی، مذهبی و اجتماعی هرگز احترام قایل نبود. بعد از چهار سال مردم امریکا نفس راحت خواهند کشید، دیگر مهاجرین ترس از دیپورت شدن نخواهند داشت. به امید این که انتخاب جو بایدن به صفت رییس جمهور در روابط امریکا و افغانستان تاثیر مثبت داشته باشد و ما شاهد افغانستان بهتر در آینده نزدیک باشیم .

نظرات کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان که همه حول محور امنیت و آرامش در افغانستان می‌چرخد، نشان می‌دهد که حضور بیست ساله امریکا در افغانستان امنیت این مردم را تامین نتوانسته است. همچنان از پست‌های کاربران فیسبوک چنین می‌توان نتیجه گرفت که پس از نزدیک به دو دهه حضور نظامی در افغانستان، خوشبینی مردم نسبت به این ابرقدرت به شدت کاهش یافته است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا