آخرین اخبارافغانستاندیدگاهسیاستصلح

پیش‌داوری نکنیم؛ هنوز زود است!

بدون شک اعلام نتایج انتخابات و بررسی آن وظیفه کمیسیون انتخابات است و در حالی که کوچک‌ترین آمار از سوی این کمیسیون مبنی بر برنده شدن یکی از نامزدان اعلام نشده، پیش‌داوری‌ها می‌تواند بحران آفرین باشد.

در شرایطی که مردم افغانستان با بحران‌های متعددی از جمله ناامنی شدید مواجه هستند، خلق ذهنیت‌های منفی و بگومگو‌هایی در مورد نتایج انتخابات خود بحران‌آفرین خواهد بود.
دقایقی پیش عبدالله عبدالله رییس تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی در یک نشست خبری به‌گونه تلویحی خود را رییس جمهور خواند و گفت که بیشترین رای را کسب کرده است.
عبدالله افزود: در یکی دو روز گذشته ما بررسی کردیم و رای ما بلند است و انتخابات به دور دوم نخواهد رفت.
در حالی که این اظهارات آقای عبدالله در مغایرت با قوانین حقوقی و انتخاباتی است که بیشتر سبب مغشوش شدن افکار عمومی می‌شود، با این حال وزارت خارجه امریکا گفته است که نامزدان و رای‌دهندگان در مورد نتایج انتخابات نباید پیش‌داوری کنند.
امریکا از نامزدان و رای‌دهندگان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان خواسته است تا زمان اعلان نتایج نهایی توسط کمیسیون انتخابات، از پیش‌داوری‌ها در مورد نتایج خودداری کنند.
بدون شک اعلام نتایج انتخابات و بررسی آن وظیفه کمیسیون انتخابات است و در حالی که کوچک‌ترین آمار از سوی این کمیسیون مبنی بر برنده شدن یکی از نامزدان اعلام نشده، پیش‌داوری‌ها می‌تواند بحران آفرین باشد.
در سخت‌ترین شرایط و نفس‌گیرترین برهه، مردم افغانستان برای حمایت از دموکراسی و تحکیم نظام جمهوری اسلامی از جوان تا پیرمرد کهن‌سال و پیرزن ۹۲ ساله به پای صندوق‌های رای رفتند تا حکومت بهتر و زعیم دلسوز داشته باشند، ولی حرکت‌های منفی که ذهنیت‌ها را به‌سوی بحران سوق می‌دهد، نقض قوانین و بازی با احساسات مردم خواهد بود.
مردم نمی‌خواهند یکبار دیگر شاهد فجایع ۲۰۱۴ باشند، فاجعه‌ای که هیچ‌گاه مردم افغانستان آن را فراموش نخواهد کرد. در آن روند مردم‌سالاری که شهروندان کشور با تفکر دولت‌سازی و تعیین زعیم افغانستان به پای صندوق‌های رای رفتند، ولی نتیجه به جایی رسید که نباید می‌رسید. شماری خواسته و ناخواسته مایع آتش‌زا به بحران ریختند و حتی قبل از بحران سیاسی، بحران فکری آفریدند و دست‌آویز کسانی شدند که در تلاش خلق بحران و قدرت‌گیری از طریق زور بودند که در نتیجه با میانجی‌گری جان‌کری وزیر خارجه پیشین امریکا حکومت وحدت ملی شکل گرفت. اکنون مردم دیگر حاضر نخواهند بود که دموکراسی قربانی معاملات سیاسی شود.
چه بهتر خواهد بود که برخی از سیاسیون افغانستان منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح دهند و بگذارند که تصمیم مردم در اولویت قرار بگیرد، اراده واقعی آنان تمثیل شده و خود شان بر سرنوشت خود حاکم باشند.
انتخابات ششم میزان همانگونه که آشکار بود، شفافیت در آن وجود داشت و مدیریت آن نیز سلامت دارد، چه بهتر که از پیش‌داوری‌ها دست برداشته و به حرفی که می‌گوییم، عمل کنیم. نامزدان انتخاباتی خود بر شفافیت انتخابات ششم میزان اقرار کرده‌اند و اگر از دخالت در امورات این کمیسیون دست بردارند، بدون شک شاهد انتخاب زعیم واقعی برخاسته از متن توده‌ها خواهیم بود.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا