آخرین اخبارافغانستاندیدگاهسیاست

پیوستن احتمالی ایران به نشست چهارجانبه صلح؛ موضع کابل تقویه خواهد شد؟

پیوستن ایران در نشست آینده کشورهای چین، امریکا، روسیه و پاکستان از یکسو می‌تواند اجماع منطقه‌ای و جهانی را به‌نمایش بگذارد و از سویی دیگر نقش تأثیرگذار ایران می‌تواند روند بطی صلح را سرعت ببخشد

به‌تازگی دستیار ویژه و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه ایران گفته است که بدون حضور دولت صلح پایدار در افغانستان ممکن نیست و احتمال آن وجود دارد که تهران به نشست چهارجانبه امریکا، روسیه، چین و پاکستان در پیوند به روند صلح افغانستان بپیوندد.
سید رسول موسوی در نشست شورای رهبری سیاست خارجی آن کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تنها در روند صلحی حاضر خواهد بود که دولت افغانستان نیز به نمایندگی از مردم این کشور در آن حضور داشته باشد، اگر دولت افغانستان در روند صلح حضور نداشته باشد هرگونه تلاشی در این زمینه به صلح دایمی در این کشور منجر نخواهد شد.
آقای موسوی گفت: با توجه به این که محتوای مذاکرات صلح افغانستان تغییر معناداری یافته، این احتمال وجود دارد که ایران در نشست آینده کشورهای چین، امریکا، روسیه و پاکستان حضور داشته باشد.
در جملاتی پیرامون این موضوع، می‌توان گفت که بر اساس تجربیات کشورهای جنگ زده که در نتیجه به صلح رسیده‌اند، یگانه راهی که منتج به برقراری صلح و ثبات در افغانستان می‌شود، حضور و رهبری نشست‌های پیرامون صلح توسط حکومت خواهد بود، اصلی که در چندین نشست پیرامون صلح افغانستان به‌خصوص میان امریکا و طالبان نادیده گرفته شد.
جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از همسایه‌های افغانستان دیر زمانی‌ست که در تعاملات سیاسی، فرهنگی این کشور نقش فعالی دارد. در پروسه صلح، با آن که تلاش‌های زیادی پیرامون آن از جوانب مختلف صورت گرفت، اما به بازیگران اصلی نقش داده نشد که یکی از آن کشور ایران، همسایه و شریک معادلات سیاسی و فرهنگی افغانستان می‌باشد. و از آنجایی که این کشور طی سالیان گذشته در قضایا و جریانات مختلف در افغانستان نقش داشته است، نادیده گرفتن آن می‌تواند روند صلح را بطی و یا حتی خدشه‌دار کند.
گفت‌وگوهای صلح افغانستان هرازگاهی با مشکلات و چالش‌های متعددی از جمله رویکرد‌های یکجانبه، نبود اجماع منطقه‌ای و داخلی، تعاملات ناهمسو به‌خاطر رقابت‌های منطقه‌ای و جهانی همراه بوده، و اما پیوستن ایران در نشست آینده کشورهای چین، امریکا، روسیه و پاکستان از یکسو می‌تواند اجماع منطقه‌ای و جهانی را به‌نمایش بگذارد و از سویی دیگر نقش تأثیرگذار ایران می‌تواند روند بطی صلح را سرعت ببخشد. به‌نظر می‌رسد که این نشست تفاوت زیادی با نشست‌های پیرامون صلح افغانستان که در کشورهای مختلف برگزار گردید، دارد که چندین کشور رقیب و قدرتمند را در محور صلح افغانستان قرار می‌دهد.
مقام‌های ایرانی همواره تاکید کرده‌اند که غرب و امریکا با فرهنگ منطقه بیگانه است و نمی‌تواند مسئله افغانستان را حل کند. این کشور هرچند در سال‌های گذشته هیچ‌گاه به‌صورت جدی برای میانجی‌گری بین طالبان و دولت افغانستان پا پیش نگذاشته، ولی همیشه تاکید کرده است که افغانستان را باید به خود افغان‌ها گذاشت. اکنون تجمع کشورهای قدرتمند و رقیبی چون ایران، روسیه، امریکا، چین و پاکستان می‌تواند گرهی از کورگره جنگ در افغانستان بگشاید، ولی موضوع مهمی که همواره به آن تأکید کرده‌ایم اینست که رهبری این نشست‌ها را حکومت افغانستان عهده‌دار باشد و کشورهای ذیدخل و اشتراک کننده فقط می‌توانند نقش تسهیل کننده را بازی نمایند.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا