اسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

چرا امریکا چشم به پرونده دوستم دوخته است؟


روز گذشته رییس‌جمهور غنی، در نشست مشترکی که با خبرنگاران در ارگ داشت، تاکید کرد که دوسیه جنرال دوستم، یک مسئله عدلی و قضایی است و دولت در آن دخالت نمی‌کند. او همچنان گفت که پرونده آقای دوستم، «دعوای حقوقی میان دو فرد است.»
چند ساعت از این خبر نگذشته بود که هوگو لارنس، سرپرست سفارت ایالات متحده در کابل اعلام کرد که کشورش از پیگرد این قضیه و اقدامات احتمالی عدلی در این خصوص حمایت می‌کند.
آقای لارنس، اتهامات وارده بر جنرال دوستم را «نهایت جدی» توصیف کرد و افزود که تحقیقات جاری در خصوص قضیه جنرال دوستم و احمد ایشچی، نشان‌دهنده آنست که « در افغانستان هیچ‌کسی بالاتر از قانون نیست.»
سرپرست سفارت امریکا از این هم پا را فراتر گذاشت و هشدار داد که هرگونه استفاده‌ی سیاسی از قضیه احمد ایشچی به حاکمیت قانون و تامین صلح و ثبات در افغانستان آسیب می‌رساند!
حمایت سفارت امریکا از پرونده دوستم و ایشچی در حالی صورت می‌گیرد که رییس‌جمهور غنی، این پرونده را یک مسئله حقوقی دانسته بود که تنها به نهاد عدلی و قضایی کشور مربوط‌ می‌شود.
اما به نظر می‌رسد، این‌روزها قضیه دوستم بیش‌تر به یک دام می‌ماند تا به یک امر صرفاً حقوقی و قضایی! چه این‌که از زمان روی کار آمدن این دعوا میان جنرال و ایشچی، همواره شاهد بوده‌ایم که دست‌های پیدا و پنهان در صدد استفاده از این پرونده بوده و خواسته‌اند با استفاده از این ماجرا، فضای سیاسی و اجتماعی کشور را بیش‌تر ملتهب سازند.
با دخالت سفارت امریکا در خصوص پرونده جنرال دوستم، حدس و گمان‌های زیادی پیش می‌آید. شاید سفارت امریکا در تبانی با ارگ، هدف خاصی را از این پرونده تعقیب می‌کند و در پی به چالش‌کشیدن و در نهایت، به منظور حذف همیشگی یک چهره‌ جنجالیِ سیاسی در افغانستان، کمر بسته، که در چهار دهه‌ی اخیر نقش‌آفرینی سست و سختی را اغلباً داشته و گهگاهی در برابر حکومت‌ها نیز دست به پرخاش و عصیانگری زده‌ است.
اینک اما قضیه آقای دوستم، سوژه پرسود و جالبی شده است برای کسانی که یا با جنرال مشکل دارند و یا هم با حکومت؛ در این میان، اما با توجه به پیشینه فعالیت‌های جنرال، گمانه‌زنی‌ها بر این است که امریکا به دنبال تضعیف و حذف سیاسی آقای دوستم است؛ سیاست‌ جنرال در تقابل با خواست‌های استراتیژیک امریکا در افغانستان قرار داشته و همین امر نیز باعث شده است که آقای لارنس بر بررسی جدی پرونده جنرال تاکید کرده است؛ وگرنه جنرال هم تافته جدا بافته از دیگر رقبای سیاسی‌اش نیست که یک سر به ارگ دارد و سر دیگر بر آستان حضرت دوست در واشنگتن و از آنجا دستور می‌پذیرند و در مواقع لازم حمایت نیز می‌شوند.
امریکا اکنون به دنبال کسب منفعت سیاسی‌اش از پرونده جنجالی معاون اول ریاست جمهوری است؛ بدین‌ترتیب که از یک‌طرف آقای دوستم را در برابر ارگ وادار به عقب‌نشینی کند و از سوی دیگر، یکی از سردمداران قومی را که زندگی نامنظم سیاسی دارد و برای امریکا در برخی فرصت‌های زمانی مشکل‌آفرینی می‌کرده، برای همیشه نیست و نابود کند!
ضیا موسوی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا