آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا رهایی زندانیان طالب پرسش برانگیز است؟

برای سخنگویان ریاست جمهوری، اعتراض نامزدان و جناح‌های سیاسی یک امر « مسخره» است. شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ارگ، در صفحه فیسبوک نوشته است که خوردن سیب برای بدن مفید است به شرطی که جنبه کمپاینی نداشته باشد.

در این اواخر شمار زیادی از اعضای گروه طالبان از زندان رها شده‌اند. مقامات ایالات متحده امریکا از رهایی طالبان از زندان استقبال و آن را مرتبط به پروسه صلح عنوان کردند. طالبان در حالی از زندان رها می‌گردند که فرآیند گفت‌وگوهای صلح جریان دارد. اما رهایی طالبان از زندان برای برخی‌ها پرسش برانگیز است است و جنبه کمپاینی و انتخاباتی دارد. داکتر عبدالله نامزد دسته انتخاباتی« ثبات و همگرایی» روز دو شنبه( ۲۷ جوزا) در جلسه شورای وزیران گفت که رهایی طالبان نباید جنبه کمپاینی به خود بگیرد و تنها یک نفر نمی‌تواند قهرمان صلح باشد. هر چند شخص آقای عبدالله از کسی نام نبرد اما به نظر می‌رسد که آقای غنی مخاطب او بوده است؛ وقتی می‌گوید رهایی طالبان جنبه کمپاینی نباید داشته باشد و قهرمان صلح یک نفر نمی‌تواند باشد.
داکتر عبدالله در این اواخر در موارد زیادی با لحن بسیار محتاطانه از کنش و عملکرد ریاست جمهوری انتقاد کرده است. از جمله با شیوه برخورد آقای غنی با وزیران کابینه و…
اما چرا رهایی طالبان و یا هر اقدام دیگر از جانب ارگ پرسش برانگیز به نظر می‌رسد و موجب اعتراض قرار می‌گیرد؟ پاسخ این پرسش خیلی ساده به نظر می‌رسد و اصلن هم پیچیده نیست و آن اینکه ریشه تمام این اعتراض‌ها و پرسش‌ها بی‌اعتمادی به آقای غنی است. بدبینی به ارگ به اوج خوده رسیده است. به طور نمونه آقای غنی در یک اقدام بی‌سابقه تصمیم گرفت که کارمندان دولتی عیدی دریافت کنند. شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری این اقدام را کمپاین انتخاباتی عنوان کردند. نفس عیدی دادن به مامورین دولت که برای مردم خدمات عرضه می‌کنند بد نیست، اما زمانی مشکوک به نظر می‌رسد که پشت این تصمیم نگاه انتخاباتی وجود داشته باشد.
هیچ شک وجود ندارد که تیم « دولت ساز» به نامزدی محمد اشرف غنی به کمپاین انتخاباتی روی آورده است. براساس گزارش‌ها و روایت مردم سرپل، رولاغنی به مردم سرپل پول توزیع می‌کند. دسته انتخاباتی دولت ساز می‌کوشد به شیوه‌های غیر معتارف کمپاین کند.
این گونه است که جناح‌های سیاسی و نامزدان انتخابات به هر اقدام آقای غنی بدبین هستند. کاری هم صورت نگرفت تا حداقل میزان این بدبینی‌ها کم شود. آقای غنی تاکنون به خواست و اعتراض دیگر دسته‌های انتخاباتی هیچ اعتنایی نکرده است. برای سخنگویان ریاست جمهوری، اعتراض نامزدان و جناح‌های سیاسی یک امر « مسخره» است. شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ارگ، در صفحه فیسبوک نوشته است که خوردن سیب برای بدن مفید است به شرطی که جنبه کمپاینی نداشته باشد.
با این وجود، انتظار داریم که تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از میزان این بدبینی‌ها کاسته شود و سلامت انتخابات ریاست جمهوری تا حدودی تضمین شود. بی‌اعتمادی میان دسته‌های انتخاباتی یکی از چالش‌های جدی برای انتخابات ششم ماه میزان است. هر قدر بی‌اعتمادی حاکم باشد نتایج انتخابات جنجنال برانگیز خواهد بود. نباید افتضاح انتخابات پارلمانی تکرار شود.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا