آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا طالبان در بلخاب سرپل شکست خوردند؟

اگر در ولسوالی‌های سقوط کرده نیز هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد و هسته‌های مقاومت سازمان دهی شود، همان گونه که پیشروی های طالبان در کمتر از یک ماه گذشته برق آسا بوده، این گروه دوباره به صورت برق آسا نابود نیز خواهد شد

شماری از چهره‌های سیاسی، وکلای سرپل در مجلس و مسئولان محلی با نشر مطالبی، پیروزی نیروهای خیزش مردمی و دفاعی و امنیتی را در ولسوالی بلخاب سرپل تبریک گفته و تاکید کرده‌اند که این پیروزی‌ها با تشریک مساعی تمامی طرف‌ها به دست آمده است. گویا به قول معروف پاسخ به پرسش نخست نیز در این مطالب نهفته و همین تشریک مساعی و هماهنگی نیروها در این منطقه سبب شکست طالبان شده است. آنچه در از این مطالب بر می‌آید، این است که گروه طالبان در ۲۰ روز گذشته بارها برای تصرف بلخاب لشکر کشی کرده، اما شکست خورده و عقب نشسته است.
هرچند بلخاب یک نقطه استراتژیک در شمال شرق سرپل است که عقبه تاکتیکی آن به ولسوالی یکاولنگ بامیان وصل می‌شود، ولی اگر مقاومت مردمی در حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی نمی‌بود و اراده برای جنگ وجود نمی‌داشت، شکی در این نیست که این ولسوالی نیز همانند نقاط دیگر سقوط می‌کرد و امروز گروه طالبان تا بامیان پیشروی می‌کردند.


سید حیات‌الله عالمی وکیل سرپل در مجلس، سید حسن صفایی از چهره‌های مطرحِ متنفذ و محمد محقق مشاور ارشد رییس جمهور و رهبر حزب وحت اسلامی مردم مطالبی در پیوند به شکست طالبان در بلخاب نشر کرده‌اند که به صورت کوتاه آن را مرور می‌کنیم تا به پاسخ تفصیلی پرسش خود مبنی بر این که چرا طالبان در بلخاب شکست خوردند، به رغم این که در نقاط دیگر سرپل و شمال پیروزی‌های سریع به دست آورده‌اند.
سید حیات‌الله عالمی نماینده سرپل در مجلس ضمن یادآوری از ۲۰ روز تهاجم طالبان، در این مورد نوشته: در این جنگ نابرابر از جانب طالبان به چندین استقامت این ولسوالی تهاجم صورت گرفت که با مقاومت سرسختانه و جانفشانی سنگرداران مقاومت روبرو گردیدند و هربار تهاجم آنان با تلفات سنگین عقب زده شد که در نتیجه با قبولی ۷۰ تن کشته و ۲۰ تن مجروح و همچنان با گرفتاری ۲۰ تن اسیر شکست مفتضحانه خویش را پذیرفته ساعت ۴:۳۴ دقیقه عصر روز یکشنبه ۲۰ سرطان از ۳ استقامت عقب نشینی نمودند تا ساحات ولسوالی سانچارک متواری گردیدند.
عالمی در مورد هماهنگی هسته‌های مقاومت در این ولسوالی تشریح کرده: لازم به تذکر می‌دانم بدون تردید هر پیروزی و کسب افتخار در یک جامعه مرهون تلاش و زحمات مسئولان و همدلی و انسجام آحاد آن جامعه است که آن لوح افتخار قطعاً دستاورد مشترک آن مردم محسوب می‌گردد، با این وجود هرنوع خود محوری، انحصار و تفوق طلبی اقشار و گروه‌های ذی‌دخل و برجسته سازی و اسطوره سازی‌ها و تمایز قرار دادن افراد بر یکدیگر برای تحریک عواطف توده‌ها پیروزی‌ها و دستاوردها را در آینده متضرر و متلاشی می‌سازد.


همانطوریکه در جریان قرار دارید فرماندهی جنگ، تحریک و بسیج مردم و سنگر داری‌ها و هماهنگی‌ها به صورت مشترک از سوی وکلای مردم در پارلمان جناب آقای شریفی بلخابی و اینجانب و وکلای شورای ولایتی؛ محترم آقای مجاهد زاده، محترم آقای خرم و مسئولان و فرماندهان احزاب جناب آقای صفایی، آقای ولسوال ایثاری، آقای مختاری، آقای شیخ محمد علی رییس، جان محمد قومندان، جنرال مختاری، محمد قومندان باجگاه، موحدی قومندان، مقدم قومندان، صادق قومندان مغزار، احسانی قریه‌دار، حاجی اکبری پروشان، مسئولان امنیتی بلخاب قومندان امنیه و امنیت ملی و باقی متنفذین، علما و محاسن سفیدان و سربازان دلاور امنیتی و بسیج مردمی در بلخاب به گونه یکسان اجرا و مدیریت شد و هیچ کسی نسبت به دیگری سهم امتیازی نخواهد داشت.
سید حسن صفایی از چهره‌های متنفذ معلومات نسبتاً مفصلی در باره موقعیت‌های حملات طالبان ارائه کرده است. او نوشته که صدها طالب مسلّح مغرور از پیروزی‌های خود در سانچارک و سایر ولسوالی‌ها، سوار بر تانک‌ها و هاموی‌ها، به سوی خطّه شیرمردان بلخاب لشکر کشیدند. پس از گرفتن آب‌ کلان، خود را به قم کوتل و قسمت‌هایی از بلخاب رساندند. در دو هفته گذشته انبوهی از نیروهای طالبان از جبهات قم کوتل، هوش، انروک، پیغوله، سفیدخاک و اسمیدان، بارها برای نفوذ به داخل بلخاب تلاش کردند؛ امّا مقاومت و فداکاری مردان جان برکف که برای دفاع از خانه، منطقه و کشور خود برخاسته‌اند، تلاش‌های آنان را ناکام گذاشت.
به گفته صفایی، گروه طالبان با پذیرفتن ضربات قاطع و دادن تلفات بسیار سرانجام روز گذشته عقب نشینی کردند.
آقای صفایی نیز پیروز اصلی جنگ بلخاب مردم را دانسته و از هماهنگی‌های هسته‌های متفاوت مقاومت سپاسگزاری کرده است.
محمد محقق اما با استهزا از شکست طالبان به عنوان «عقب‌نشینی تاکتیکی» یاد کرده و گفته که شیخ مطیع‌الله رییس تنظیمیه شمال طالبان ضمن مطالعه اراضی بلخاب در قم کوتل، دانسته در این منطقه پیروز نمی‌شود و پس از ۲۰ روز تهاجم عقب نشینی را ترجیح داده است.
محقق نیز هماهنگی در جبهات تاکید کرده و از تمام کسانی که در این مقاومت سهم داشته‌اند، سپاسگزاری کرده است.

هماهنگی میان نیروهای خیزش مردمی و قوای مسلح ملی در بلخاب سبب شد که طالبان هرقدر هجوم بردند، خط نشکست. این مسئله برای مناطق دیگر که سقوط کرده یا در معرض سقوط قرار دارد مهم است؛ زیرا اگر اندک مقاومتی در برابر طالبان وجود داشته باشد یا شکل بگیرد، جنگ بلخاب نشان داد که گروه طالبان ایستادگی نکرده و فرار می‌کند. بنا بر این، رهبران احزاب و خیزش‌های مردمی و قوای مسلح کشور در نقاط دیگر باید هماهنگ عمل کرده و مقاومت طالبان را در هم بشکنند.
اگر در ولسوالی‌های سقوط کرده نیز هماهنگی‌های لازم صورت بگیرد و هسته‌های مقاومت سازمان دهی شود، همان گونه که پیشروی های طالبان در کمتر از یک ماه گذشته برق آسا بوده، این گروه دوباره به صورت برق آسا نابود نیز خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا