آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا نشست قطر لغو شد؟

شاید دولت قطر چنانچه طالبان گفته ظرفیت پذیرایی هیئت ۲۵۰ نفری حکومت را نداشته اما چیزی که روشن است این که دولت قطر با استفاده از این مشکل تخنیکی سعی کرد در روند تهیه فهرست شرکت کنندگان نشست دوحه اعمال نفوذ کند.

آرشیف

نشست قطر که دومین دور از گفت‌وگوهای بین‌الافغانی خوانده می‌شود، لغو شد. قرار بود هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان روز جمعه ۳۰ حمل کابل را به قصد دوحه پایتخت قطر ترک نماید.
یک باره ریاست جمهوری با صدور یک اعلامیه نوشت که نشست دوحه از سوی دولت قطر لغو شده است. شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری در پیوند به لغو نشست قطر نوشت که برخی از کشورها و طالبان از صدای مردم افغانستان در روند صلح هراس دارند و صدای واقعی مردم در لویه جرگه مشورتی صلح بازتاب خواهد یافت.
گروه طالبان نیز اعلامیه داد و گفت که مقصر اصلی در لغو گفت‌وگوهای بین‌الافغانی قطر حکومت افغانستان و فهرست ۲۵۰ نفری بوده است.
از واکنش آقای مجاهد و اعلامیه ریاست جمهوری بر می‌آید که دولت قطر روی نشست دوحه اعمال نفوذ کرده است. مشکل روی فهرست ۲۵۰ نفری و ترکیب آن آغاز شد.
حکومت یک هیئت ۲۵۰ نفری را برای شرکت در دوحه منتشر کرد. در همان آغاز چهره‌های سیاسی مخالفت شان را با این فهرست علام کردند. به باور جریان‌های سیاسی، ریاست جمهوری خواسته چهره‌های مورد نظرش را به نشست قطر بفرستد.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور نیز از هیئت ۲۵۰ نفری حکومت راضی به نظر نمی‌رسید. گفته می‌شود که کرزی در نشست قطر نقش قابل ملاحظه‌ای دارد.
گروه طالبان نیز اعلام کرده بود که هیئت ۲۵۰ نفری حکومت بسیار طویل است و حکومت نیز افراد مورد نظرش را شامل این فهرست ساخته است.
پس از مخالفت طالبان و جریان‌های سیاسی با فهرست ۲۵۰ نفری حکومت، دولت قطر یک فهرست دیگر به حکومت تحویل داد که از سوی رییس جمهور غنی پذیرفته نشده است. ریاست جمهوری با صدور یک اعلامیه نوشت که این اقدام دولت قطر توهین به اراده مردم افغانستان است.
به نظر می‌رسد که دولت قطر در هماهنگی با طالبان یک فهرست کوتاه تر را به حکومت کابل فرستاده است. اینکه آیا دولت قطر و طالبان با حکومت و سیاسیون کشور در خصوص این فهرست مشوره کرده است یانه هنوز روشن نیست. شاید دولت قطر چنانچه طالبان گفته ظرفیت پذیرایی هیئت ۲۵۰ نفری حکومت را نداشته اما چیزی که روشن است این که دولت قطر با استفاده از این مشکل تخنیکی سعی کرد در روند تهیه فهرست شرکت کنندگان نشست دوحه اعمال نفوذ کند.
حرف اساسی این است که حکومت افغانستان به دولت قطر فرصت داد تا روی نشست قطر اعمال نفوذ نماید. دقیقاً دولت قطر و طالبان از اختلاف نظر میان حکومت و جریان‌های سیاسی در هیئت ۲۵۰ نفری حکومت استفاده کرد. اگر حکومت و جریان‌های سیاسی در قسمت این هیئت توافق داشتند، بدون شک زمینه اعمال نفوذ کمتر می‌شد.
حالا با لغو نشست قطر بهتر است حکومت و جریان‌های سیاسی روی یک هیئت فشرده و افغانستان شمول به نتیجه برسند. برخی از اعضای شورای عالی صلح گفته‌اند که فهرستی که تازه شکل خواهد گرفت از ۱۵۰ تن تجاوز نخواهد کرد.
با این وجود، انتظار داریم که حکومت افغانستان و جریان‌های سیاسی خیلی فوری روی یک هیئت فشرده و همه شمول کار کنند وحکومت سعی نکند که در فهرست تیم مذاکره کننده چهره های مورد نظرش را جا به جا نماید.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا