آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

چرا هنوز رییس جمهور به رای ازبیک‌ها چشم دوخته

آنچه از جانب رییس جمهور غنی بر ازبیک‏‌ها و جنرال دوستم اعمال شد، بدون شک به زودی فراموش ازبیک‌‏ها نخواهد شد و بسیار بعید است که این گروه قومی در وصف این بی وفایی‌‏ها بار دیگر برای رییس جمهور غنی رای دهند.

روز پنجشنبه ( ۲۲ حمل) محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور با جمعی از مقامات دولتی به ولایت فاریاب رفت. همزمان با حضور رییس جمهور غنی در این ولایت شماری از مردم فاریاب به رسم اعتراض تظاهرات خیابانی کردند. کسانی که اعتراض داشتند آن‌هایی بودند که در انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته به صندوق اشرف غنی رای ریخته بودند.
رییس جمهور غنی در این سفر کلی به مردم فاریاب وعده داد؛ از جمله این‌‏که فاریاب به ولایت درجه اول ارتقا خواهد یافت و روی زبان ازبیکی سرمایه‌گذاری خواهد شد.
ادبیات رییس جمهور همانند دیگر سفر‏های ولایتی بسیار انتخاباتی بود. زبان رسانه‏های ریاست جمهوری نیز تبلیغاتی-انتخاباتی بود.
اگر به یاد داشته باشید، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ نیز، رییس جمهور غنی چنین وعده‏هایی به جنرال دوستم و ازبیک‏ها سپرده بود.
در حکومت وحدت ملی دیده شد که آقای غنی نه تنها پابند وعده‏هایش نیست بلکه قصد تضعیف جنرال دوستم را نیز دارد که همین طور هم شد.
در انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته، بدون شک بانک رای آقای اشرف غنی جنرال دوستم بود. ازبیک‏ها به هدایت جنرال دوستم پاک‌ترین رای را به صندوق غنی ریختند.
جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری کل عمر حکومت وحدت ملی را بدون صلاحیت در ترکیه سپری کرد.
آنچه از جانب رییس جمهور غنی بر ازبیک‏ها و جنرال دوستم اعمال شد، بدون شک به زودی فراموش ازبیک‏ها نخواهد شد و بسیار بعید است که این گروه قومی در وصف این بی وفایی‌‏ها بار دیگر برای رییس جمهور غنی رای دهند.
از سفر فاریاب رییس جمهور غنی و تبلیغات رسانه‏های ریاست جمهوری روشن است که آقای اشرف غنی هنوز به رای ازبیک‏ها چشم دوخته است.
ولایت فاریاب در شمال کشور پیش از کار حکومت کنونی یکی ولایت‏های بسیار امن بود. در این چند سال این ولایت به شمول دیگر ولایات شمالی به شدت ناامن شد و روزی نیست که یکی از ولسوالی‏های فاریاب به دست طالبان سقوط نکند.
فاریاب در حکومت به رهبری آقای غنی به حدی ناامن شد که در اسد سال ۱۳۹۴ شخص جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری لباس نظامی بر تن کرد و با نیرو‏های تحت امر‏ش در برابر طالبان رزمید.
رییس جمهور غنی از نامزدان انتخابات است و اگر قرار باشد که انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان برگزار شود، رای ازبیک‏ها به طور مشخص به چند صندوق ریخته خواهد شد.
تا اینجای کار جنرال دوستم عضو تیم انتخاباتی داکتر عبدالله است. بخشی از اعضای جنبش اسلامی که در این چند سال از رهبری جنرال دوستم شاکی بوده‌‏اند، اکنون از متحدان انتخاباتی تیم « صلح و اعتدال» به رهبری محمد حنیف اتمر هستند.
خانواده « غضنفر» که از خانواده‏های سرمایه دار و اندکی با نفوذ محسوب می‏شود، در انتخابات ریاست جمهوری با شخص آقای اشرف غنی رفته‌‏ است. در کنار خانواده غضنفر داکتر نقیب‏الله فایق والی فاریاب هم رییس جمهور غنی را در انتخابات همراهی خواهد کرد.
آقای فایق در اوج مخالفت جنرال دوستم، به عنوان والی فاریاب از سوی ریاست جمهوری معرفی شد.
استدال نویسنده این است که ازبیک‏ها در انتخابات پیش‏رو بانک رای نیستند و رای این گروه قومی چند پارچه گردیده است. سیاست‏های رییس جمهور غنی در این چند سال سبب گردید که ازبیک‏ها به طور کلی از وی فاصله بگیرند.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا