آخرین اخبارافغانستانتحلیلروند صلحسیاستصلح

چشم پتکان امریکا و روسیه در روند صلح افغانستان؛ هند باشد یا نباشد!

هند سرانجام پس از شش ماه دیپلماسی داغ پشت صحنه، دور میز با پنج کشور دیگر قرار دارد تا در مورد نقشه‌راه صلح در افغانستان تصمیم بگیرد. این میکانیزم از سوی واشنگتن پیشنهاد شده است، حتی وقتی فهمید مسکو برنامه‌ای را پیشنهاد کرده که دهلی‌نو را بیرون نگه می‌داشت

هند سرانجام پس از شش ماه دیپلماسی داغ پشت صحنه، دور میز با پنج کشور دیگر قرار دارد تا در مورد نقشه‌راه صلح در افغانستان تصمیم بگیرد.
این میکانیزم از سوی واشنگتن پیشنهاد شده است، حتی وقتی فهمید مسکو برنامه‌ای را پیشنهاد کرده که دهلی‌نو را بیرون نگه می‌داشت.
منابع می‌گوید که در بحبوحه نزدیکی مسکو و پکن، مقامات روسی پیشنهاد داده‌اند روسیه، چین، ایالات متحده، پاکستان و ایران باید در میز مذاکره باشند.
مقامات هندی می‌گویند این امر ظاهراً به خواست پاکستان انجام شده است که هرگز نمی‌خواهد هند بخشی از هر گونه نقشه‌راه برای منطقه باشد.
اما دهلی‌نو با توجه به این که مدت‌ها در حاشیه قرار داشت، با تمام بازیگران اصلی در افغانستان و سایر کشورها در تماس شد تا به میز مذاکره راه یابد.

یک مقام بلندپایه هندی گفت: «منافع ما باید حفظ شود … چند ماه آینده کلید پیشرفت را در دست دارد.» دهلی‌نو با عضویت در این تیم، امیدوار است نقشی در تعیین شرایط داشته باشد، به ویژه در عرصه تروریزم، خشونت، حقوق زنان و ارزش‌های دموکراتیک. هند همواره در روند صلح رهبری، کنترول و مالکیت مردم افغانستان را خواسته، اما واقعیت‌های موجود چنان بوده که سایر بازیگران نیز شرایط خود را دیکته کردند.

بر بنیاد گزارش‌ها، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده هفته گذشته نامه‌ای به رییس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان فرستاد. در این نامه، وی برگزاری کنفرانس منطقه‌ای را با حضور وزرای خارجه امریکا، هند، روسیه، چین، پاکستان و ایران تحت نظارت سازمان ملل متحد پیشنهاد کرده است تا در مورد یک «رویکرد واحد» در قبال افغانستان بحث کنند.

منابعی گفته‌اند که اس. جیشنکر وزیر امور خارجه هند به نمایندگی از این کشور در این کنفرانس اشتراک خواهد کرد. این موضوع بخشی از گفت‌وگوی تیلفونی زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور روند صلح با جیشنکر بود.
این منابع گفته‌اند که تلاش‌های دیپلماتیک دهلی‌نو شامل گفت‌وگو با عبدالرشید دوستم معاون پیشین رییس جمهور در سپتمبر سال گذشته، عبدالله عبدالله رییس اجرایی پیشین افغانستان (اکنون رییس شورای عالی مصالحه ملی) و عطا محمد نور از رهبران سیاسی افغانستان می‌شود.

به دنبال این گفت‌وگوها، اجیت دوول مشاور امنیت ملی هند در ماه جنوری سفری به افغانستان داشت و با رهبران سیاسی در کابل ملاقات کرد.
چیزی دیگر که به این امر کمک کرد تعامل دهلی‌نو با ایران و سرمایه‌گذاری استراتژیک این کشور در توسعه بندر چابهار برای دسترسی به افغانستان بود.
پیشنهاد دولت بایدن همچنین مهر تأییدی به نقش فعال هند در روند مصالحه افغانستان است. ارتباط فعلی با اسلام‌آباد در مورد آتش‌بس در امتداد خط کنترول نیز از جمله موضوعات روی میز خواهد بود.

نامه بلینکن همچنین خواستار گفت‌وگوی رهبران افغانستان و طالبان طی هفته‌های آینده در ترکیه شده تا روی کاهش خشونت‌ها به مدت ۹۰ روز بحث صورت گیرد. این نامه همچنین از خلیلزاد خواسته تا نسخه‌ای از آن را برای تسریع روند گفت‌وگو با رهبران حکومت افغانستان و طالبان شریک کند.

نویسنده

شبهاجیت روی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا