آخرین اخباراسلایدشوجهانخبر های مهمسیاستمنطقه

چین: امریکا باید مسئولانه از افغانستان خارج شود

جمهوری خلق چین نسبت به خروج ناگهانی ایالات متحده از افغانستان واکنش نشان داده و گفته است که امریکا باید مسئولانه از این کشور خارج شود.

جمهوری خلق چین نسبت به خروج ناگهانی ایالات متحده از افغانستان واکنش نشان داده و گفته است که امریکا باید مسئولانه از این کشور خارج شود.
«لیجین ژائو» معاون سفیر چین در اسلام‌آباد در مصاحبه‌ای با جیو تی وی گفته است:« آن‌ها (امریکا) ۱۷ سال است که در افغانستان حضور دارند. اگر آن‌ها می‌خواهند این کشور را ترک کنند، این امر باید به صورت تدریجی و مسئولانه باشد.»
وی تاکید کرده است که طالبان و دولت افغانستان باید باهم بنشیند و جنگ را از طریق حل و فصل سیاسی خاتمه دهد.
این دیپلمات چینی همچنان خاطرنشان کرده است:« تنها روند به رهبری و مالکیت مردم افغانستان با حمایت شرکای بین‌المللی افغانستان می‌تواند این خشونت را پایان دهد.»
وی در این گفت‌وگو گفته است که در صورت بروز جنگ داخلی در افغانستان، چین و پاکستان اولین کشورهایی هستند که از آن متأثر خواهد شد.
او گفته است:« اگر پس از خروج نیروهای امریکایی، جنگ داخلی اتفاق بیفتد، نخستین کشورهایی که از آن متأثر خواهد شد، پاکستان و چین و دیگر کشورهای همسایه خواهد بود. بنابراین، ما باید با طرفین مرتبط بنشینیم و روند صلح را آغاز کنیم.»
این گفته‌های مقام چینی در حالی مطرح می‌شود که اخیراً خبرهای مبنی بر این که امریکا می‌خواهد حدود ۷ هزار سربازش را از افغانستان خارج سازد، در رسانه‌ها پخش شد. گرچه، دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا چندی بعد گفت که وی دستور خروج نیروها را از افغانستان صادر نکرده است.
گفتنی است که جمهوری خلق چین به تازگی تلاش‌هایی را در رابطه به روند صلح انجام داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا