آخرین اخبارافغانستانسیاست

چین: امیدواریم طا-لبان تمام گروه‌های قومی را متحد کنند

وزیر امور خارجه چین در دیدار با ملا برادر معاون نخست‌وزیر حکومت موقت طا-لبان ابراز امیدواری کرده است که طا-لبان بتوانند تمام گروه‌های قومی را در افغانستان متحد کنند.


به نقل از گلوبل تایمز، ملا عبدالغنی برادر معاون نخست‌وزیر طا-لبان شام روز گذشته در دیدار با وانگ یی وزیر امور خارجه چین گفته است که طالبان به نگرانی‌های امنیتی چین اهمیت می‌دهد و قاطعانه به وعدۀ خود عمل می‌کند و اجازه نمی‌دهد نیرویی از افغانستان علیه چین استفاده کند.
برادر همچنین در باره وضعیت فعلی افغانستان صحبت کرده و گفته که اوضاع تحت کنترول و رو به بهبودی است.
وزیر خارجه چین گفته است که افغانستان اکنون در مرحله حساسی قرار دارد و برای مصالحه و بازسازی فرصت تاریخی دارد.
وانگ ابراز امیدواری کرد که طا-لبان بازتر و تساهل بیشتری از خود نشان دهند، همه جناح‌ها و گروه‌های قومی را در کشور متحد کنند تا برای بازسازی مسالمت‌آمیز با یکدیگر همکاری کرده و به طور مؤثر از حقوق و منافع زنان و کودکان محافظت کنند.
این دیپلمات ارشد چین همچنین از طا-لبان خواست تا سیاست دوستانه را در قبال کشورهای همسایه اتخاذ کنند و جامعه‌ای مدرن و منطبق با خواسته‌های مردم و نیز روند زمان بسازند.
وزیر خارجه چین از ایالات متحده و غرب خواست تا تحریم‌ها را علیه افغانستان بردارند و از تمامی کشورهای جهان خواست برای کمک به مردم افغانستان با طا-لبان تعامل کنند.
وی همچنین وعده کمک‌های بشردوستانه به افغانستان داده است.
برادر نیز گفته است که طا-لبان تمایل دارند تا تلاش‌های خود را برای حفاظت از منافع زنان و کودکان تقویت کرده و آن‌ها را از حقوق تحصیل و کار منع نخواهند کرد.
وی ابراز امیدواری نمود که چین و جامعه جهانی کمک‌ها را به افغانستان افزایش دهند تا بحران بشری را پشت سر گذاشته و در مسیر توسعه قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا