آخرین اخبارافغانستانتحلیلچینسیاست

چین برنامه بزرگ میلیاردی برای افغانستان پس از ایالات متحده دارد!

آنچه چین در واقع برای گسترش برنامه کمربند و جاده خود به افغانستان نیاز دارد، در نهایت صلح است. پکن تا آنجا پیش رفته است که در ازای صلح در افغانستان، پروژه های زیربنایی و انرژی به ارزش میلیاردها دالر به طالبان پیشنهاد داده است

با خروج ایالات متحده از افغانستان، پکن در حال آماده سازی برای ورود به کشور جنگ زده و پر کردن خلای به جا مانده توسط سربازان امریکا و ناتو است.
چین آماده است تا با ابتکار عمل کمربند و جاده خود، ورودی انحصاری به افغانستان پس از ایالات متحده انجام دهد.
منابع نزدیک به مقامات دولتی در افغانستان گفته‌اند که مقامات این کشور با توسعه ۶۲ میلیارد دالری کریدور اقتصادی چین و پاکستان، وارد تعاملات گسترده‌تر با چین می‌شوند.
رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند که این امر شامل احداث شاهراه ها، راه آهن و خطوط لوله انتقال انرژی بین پاکستان و چین به افغانستان است.
گفته می‌شود که دولت افغانستان در پشت صحنه، بلافاصله پس از خداحافظی از امریکا در حال استقبال از چین است.
چین طبق استراتژی کمربند و جاده خود می خواهد آسیا را با افریقا و اروپا از طریق شبکه های زمینی و دریایی که حدود ۶۰ کشور را در بر می‌گیرد متصل کند.
این استراتژی نه تنها باعث ایجاد ارتباط بین منطقه‌ای می‌شود، بلکه تاثیر چین در سراسر جهان را با هزینه تقریبی ۴ تریلیون دالر افزایش می‌دهد.
افغانستان به واسطه موقعیت خود می‌تواند یک پایگاه استراتژیک برای گسترش نفوذ چین در سرتاسر جهان باشد.
مایکل کوگلمن معاون مدیر و معاون ارشد آسیای جنوبی در مرکز ویلسون در واشنگتن نیز گفت: «خروج واشنگتن از افغانستان یک فرصت استراتژیک به پکن می‌دهد. مطمئناً خلاهای بسیاری برای پر کردن وجود خواهد داشت.
آنچه چین در واقع برای گسترش برنامه کمربند و جاده خود به افغانستان نیاز دارد، در نهایت صلح است. پکن تا آنجا پیش رفته است که در ازای صلح در افغانستان، پروژه های زیربنایی و انرژی به ارزش میلیاردها دالر به طالبان پیشنهاد داده است.
صلح همچنان کلید اصلی برنامه جامع چین برای افغانستان پس از ایالات متحده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا