آخرین اخباراسلایدشوافغانستانفرهنگ و دانشگزارش

کابل؛ نمایشگاه کتاب در آرزوی رسیدن به صلح

او گفت که ما باید به صورت ملی دانایی را گسترش بدهیم و از کلان شهرها به روستاها آیین و روش کتابخوانی را ترویج کنیم. جامعه ما زمانی به دانایی می‌رسد که فرهنگ کتابخوانی و نمایشگاه‌های کتاب در بین شهروندان ترویج شود

عبدالمنان شیوای شرق معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید

نمایشگاه «کتاب صلح» به مناسبت روز جهانی کتاب از سوی شماری از فرهنگیان و انتشارات‌های کابل برگزار شد. برگزار کنندگان این نمایشگاه می‌گویند که هدف از برگزاری آن حمایت از روند صلح و ترویج فرهنگ مطالعه است.
به گزارش خبرگزاری دید، نمایشگاه کتاب صلح به مناسبت روز جهانی کتاب و روز آزادی بیان در کابل از سوی فرهنگیان و انتشارات‌ها برگزار شد.
عبدالمنان شیوای شرق معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ که برای بازدید از نمایشگاه کتاب حضور یافته بود، به خبرگزاری دید گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌ها بسیار مفید و مهم است چون مردم را به فرهنگ کتابخوانی تشویق می‌کند و هر قدر مردم با کتاب آشنایی پیدا کنند به همان میزان تغییر در زندگی شان را احساس خواهند کرد.


شیوای شرق همچنان افزود که فرهنگ دانایی و فرهنگ کتاب خوابی حیاتی تر از نان و خوراک برای مردم است.
آقای شرق گفت که نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی و حمایت از چنین نمایشگاه‌ها یکی از اولویت‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ است و از این طریق راه‌ را برای زندگی شایگان به مردم هموار می‌سازیم.
معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور گفت که ما باید به صورت ملی دانایی را گسترش بدهیم و از کلان شهرها به روستا ها آیین و روش کتابخوانی را ترویج کنیم. جامعه ما زمانی به دانایی می‌رسد که فرهنگ کتابخوانی و نمایشگاه‌های کتاب در بین شهروندان ترویج شود.
همه ساله نمایشگاه‌های کتاب در گوشه و کنار شهر کابل از سوی فرهنگیان و نویسندگان برگزار می‌شود تا شهروندان از آن بازدید و کتاب‌های مورد علاقه شان را خریداری کنند.
وی افزود که ما به کابینه افغانستان پیشنهاد کردیم که هر نویسنده‌ که کتاب می‌نویسد ۴۰۰ تیراژ آن را وزارت اطلاعات و فرهنگ خریداری می‌کند که این یک کمک به نویسنده است و همچنان حق‌القلم به نویسندگان در نظر گرفته شده است.
آقای شرق همچنان گفت که ما برای اولین بار جایزه تندیس کتاب را راه‌اندازی کردیم که ارزش آن یک میلیون افغانی است این یک تلنگر است.
زرغونه حیدری مسئول مرکز فرهنگی پل‌سرخ به خبرگزاری دید می‌گوید: این نمایشگاه به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت که روز گذشته به مناسبت روزجهانی کتاب و امروز به مناسبت روز جهانی آزادی بیان برگزار شده است.

زرغونه حیدری مسئول مرکز فرهنگی پل سرخ


خانم حیدری افزود: استقبال جوانان و شهروندان کشور از نمایشگاه کتاب ما بی‌سابقه بوده و دور از انتظار حضور خیلی گسترده داشتند.
مسئول مرکز فرهنگی پلسرخ می‌گوید کسانی که به این نمایشگاه مراجعه می‌کنند اگر توان خرید کتاب را نداشته باشند ما کتابی را که انتخاب می‌کنند به آنها هدیه می‌دهیم و هیچ قیدی برای خریداری کتاب وضع نکردیم.
خانم حیداری می‌گوید که خانواده‌ها باید کودکان شان را به کتابخوانی آشنا کنند و کم کم این کودکان با کتاب انس می‌گیرند و در نهایت به یک جوان آگاه و فهمیده تبدیل می‌شود.
علی یعقوبی یکی دیگر از برگزار کنندگان این نمایشگاه می‌گوید که نمایشگاه کتاب صلح به مناسبت روزجهانی کتاب به همت انشارات‌ها، فرهنگیان و نویسندگان برای پنج روز در کابل برگزار شده است.
آقای یعقوبی افزود که نسبت به سال‌های گذشته حضور مردم خیلی کم‌رنگ شده است و شاید دلیل آن مشکلات اقتصادی باشد و به هر دلیلی که باشد علاقمندی مردم به کتاب و کتابخوانی خیلی کم شده است.


وی همچنان گفت که یکی از جدل‌های رایج میان کتاب فروش و مشتری جدل بر سر قیمت کتاب است. او می‌گوید در حالی که شهروندان هزاران افغانی را برای خرید لباس، تیلفون و سایر لوازم مصرف می‌کنند ولی برای کتاب حاضر نیستند پولی بپردازند.
آویژه اورزلان یکی از برگزار کنندگان این نمایشگاه می‌گوید: این نمایشگاه برای پنج روز ادامه خواهد داشت که از سوی هشت مرکز فرهنگی و انتشارات برگزار شده است. او افزود که هدف از برگزاری این نمایشگاه ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه است.


اورزلان می‌گوید که یکی از دلایلی که کتابخوانی در بین جوانان کمرنگ شده است نبود اقتصاد کافی در جامعه است؛ بیکاری و نبود اقتصاد یکی از چالش‌های بزرگ سد راه فرهنگ کتابخوانی در جامعه است.
نمایشگاه کتاب صلح در حالی در کابل برگزار می‌شود که وضعیت سیاسی افغانستان وارد یک مرحله حساس شده است و قرار است نشست صلح ترکیه در آینده نزدیک میان حکومت افغانستان و طالبان برگزار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا