آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

کابل با تبریک به دولت بایدن: روند صلح را جدی بگیرید!

همزمان با ادای سوگند جو بایدن به عنوان چهل‌وششمین رییس جمهور امریکا، رییس جمهور غنی، سیاسیون و متنفذین افغانستان با تبریک روی کار آمدن دولت جدید امریکا، خواستار توجه جدی به روند صلح شدند.

جو بایدن
به گزارش خبرگزاری دید، با روی کار آمدن دولت جدید در ایالات متحده، رییس جمهور غنی، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی، سیاسیون و متنفذین افغانستان با تبریک پیروزی جو بایدن و کاملا هریس معاون وی، بر توجه جدی به روند صلح افغانستان پافشاری کردند.
رییس جمهور اشرف غنی به رییس جمهور جو بایدن تبریک گفت و ایالات متحده را متحد بنیادی افغانستان خواند و دولت جدید امریکا را آغاز نو برای احیای مشارکت در روند صلح توصیف کرد.
وی گفت: « به رییس جمهور جو بایدن به خاطر شروع جدید در این روز تاریخی تبریک می‌گویم. در زمان‌های سخت، افغانستان در کنار ایالات متحده – شریک بنیادی ما- ایستاده است، زیرا آغاز نو برای احیای مشارکت و همکاری برای صلح و حل مشکل چندلایۀ تروریزم است».
عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ‌ ملی نیز در توییتی گفت همراه با همکارانش در شورای مصالحه ملی و میلیون‌ها افغان در آرزوی صلح، به رییس جمهور جو بایدن و معاونش کاملا هریس در مراسم تحلیف تاریخی شان تبریک می‌گویم.
وی افزود: «با امید، ما مشتاقانه منتظر همکاری با دوستان امریکایی‌ خود در رابطه به صلح، ثبات، حقوق بشر و رفاه برای همه هستیم».
حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور نیز ضمن تبریکی به دولت جدید امریکا، بیان داشت که تحت رهبری آنان، امیدوار است ایالات متحده به دنبال یک پیمان تازه بر مبنای صلح با مردم افغانستان باشد؛ توافقی در افغانستان متحد و مستقل که قادر باشد از دستاوردهای ۲۰ سال گذشته برای آینده بهتر حفاظت کند.
راس ویلسون کاردار سفارت امریکا در کابل با بیان اینکه امروز فصل جدیدی در ایالات متحده آغاز شد، گفت: «من به رییس جمهور بایدن به عنوان ۴۶مین رییس جمهور ایالات متحده تبریک می‌گویم. ما منتظر ادامۀ تقویت مشارکت پایدار امریکا با افغانستان هستیم».
از سویی هم، سمیرا حمیدی، عضو بخش آسیای جنوبی عفو بین‌الملل در پیامی از جو بایدن و کاملا هریس خواست به میلیون‌ها مردم افغانستان که می‌میرند و هزینۀ توافق‌نامه امریکا-طالبان را می‌پردازند، احترام بگذارند و زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان را که به میلیون‌ها مردم این کشور خیانت کرد و طالبان را مشروعیت داد، برطرف کند.
وی در ادامه افزود: «سربازان شما در افغانستان از بین رفتند، شما میلیاردها دالر هزیئه کردید، اجازه ندهید هدر برود».
گفتنی است که با روی کار آمدن دولت جدید در ایالات متحده، افغانستان انتظار دارد رییس جمهور بایدن نگاه تازه‌ای به روند صلح و توافق با طالبان داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا