آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلحگزارش

یک سال پس از توافق دوحه؛

کارشناسان: امریکا افغانستان را در تنگا قرار داد/ جنگجویان طالبان به دفتر قطر اعتماد ندارد

کارشناسان و دانش‌آموختگان می‌گویند که این توافق افغانستان را در تنگنای راهبردی قرار داد و سبب شد که گروه طالبان شدیداً خود را برنده بدانند

پس از یک سال از توافقنامه امریکا و گروه طالبان در دوحه مبنی بر خروج نظامیان امریکایی و اشتراک طالبان به گفت‌وگوهای میان‌افغانی، کارشناسان می‌گویند این توافقنامه هیچ دستاوردی برای مردم افغانستان نداشته است و برعکس خشونت‌ها را افزایش داده و افغانستان را در تنگنا قرار داد.
به گزارش خبرگزاری دید، با آن که یک سال از توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان در دوحه قطر می‌گذرد، اما در افغانستان این توافقنامه پیامدهای منفی در پی داشته است.
کارشناسان و دانش‌آموختگان می‌گویند که این توافق افغانستان را در تنگنای راهبردی قرار داد و سبب شد که گروه طالبان شدیداً خود را برنده بدانند.
سجاد دانش‌آموخته علوم سیاسی به خبرگزاری دید می‌گوید، رفتن امریکا برای رسیدن به صلح در افغانستان در غیاب حکومت افغانستان اشتباه بود. طالبان که خود را افغان می‌خوانند باید بیایید با دولت افغانستان که انتخاب ملت است وارد گفت‌وگو شوند نه اینکه با کشورهای خارجی در مورد سرنوشت آینده کشور تصمیم بگیرند.
سجاد می‌گوید گروه طالبان هیچ علاقه‌ای برای صلح ندارد. اگر طالبان بخواهند که در افغانستان صلح تامین شود باید با مردم افغانستان صحبت کنند نه این که با امریکا در نبود ملت و دولت تصمیم بگیرند.
در همین حال، سید محمد تقی موسوی استاد دانشگاه در این زمینه به خبرگزاری دید، می‌گوید: توافقنامه امریکا و طالبان برای امریکا دستاورد داشته است، بعد از امضای توافقنامه دوحه میان امریکا و طالبان یک سرباز امریکایی در افغانستان کشته نشد. اما برای افغانستان قضیه برعکس است.
آقای موسوی توضیح می‌دهد، حکومت افغانستان به خاطر نشان دادن حسن نیت در مذاکرات صلح ۵ هزار زندانی گروه طالبان را آزاد کرد در حالی که طالبان با امریکا توافق کرده بودند که زندانیان آزاد شده نباید دوباره به میدان جنگ بروند، با آنهم گزارش‌هایی که بارها از سوی مسئولان امنیتی و حتا سازمان ملل نشر شده نشان می‌دهد که تعداد زیادی از این زندانیان دوباره به صفوف طالبان پیوسته‌اند و علیه مردم افغانستان سلاح برداشته.
آزادی ۵ هزار زندانی طالبان از سوی حکومت افغانستان یکی از مواد توافقنامه امریکا و طالبان بود، حکومت افغانستان به خاطر تسهیل مذاکرات صلح این زندانیان را آزاد کرد اما باگذشت چند ماه گروه طالبان تاکنون به دور دوم مذاکرات حاضر نشده است.
موسوی می‌افزاید: جنگ میان نیروهای افغانستان و طالبان جنگ دو فرهنگ است و بخش زیادی از گروه طالبان که علیه مردم افغانستان در جنگ هستند هرگز صلح نمی‌کنند و تکلیف حکومت افغانستان و امریکا با اینها هنوز روشن نیست. رهبران گروه طالبان که در دوحه با امریکا توافق کردند هیچ مشروعیت نزد جنگجویان این گروه ندارند. اعضای گروه طالبان بر اساس ایدئولوژی می‌جنگند و توافقنامه امریکا با رهبران این گروه هیچ مفهومی برای جنگجویان این گروه ندارد.
این استاد دانشگاه در مورد مذاکرات صلح افغانستان می‌گوید، دولت افغانستان باید با یک اجماع عمومی و مردمی برای مذاکره با طالبان حاضر شود و تازمانی که این اجماع سیاسی از تمام جریان‌ها شکل نگیرد حکومت افغانستان چانس پیروزی در این مذاکرات را از دست می‌دهد.
اخیراً کمیسیون نظامی طالبان نیز با سرپیچی برخی فرماندهان این گروه در پیوند به راندان جنگجویان خارجی از صفوف شان مواجه شده است.
سید محسن حسینی استاد دانشگاه و مدیر مسئول انتشارات «صبح امید» به خبرگزاری دید، می‌گوید: «توافق امریکا و طالبان دولت افغانستان را در تنگای سیاسی قرار داده است که این تبانی، دولت و ملت افغانستان را به سوی بحران سوق می‌دهد».
آقای حسینی در مورد افزایش خشونت‌ها در افغانستان می‌گوید که گروه طالبان با امریکا توافق کرد مبنی بر این که آن‌ها با هیچ نیروی خارجی در افغانستان نمی‌جنگند و نیروهای امریکایی نیز با نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان همکاری نکند. این توافق امریکا و طالبان میدان نبرد را برای طالبان خالی کرد و این گروه همه روزه از شهروندان کشور قربانی می‌گیرد.
بعد از توافقنامه امریکا و طالبان سطح خشونت‌ها در افغانستان به گونه بی‌سابقه افزایش یافته و امید مردم را به صلح از بین برده است. ترورهای هدفمند، انفجار ماین‌های مقناطیسی شهروندان را به پروسه صلح بی باور ساخته است.
حسینی می‌افزاید، اگر نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند وضعیت برای مردم سخت‌تر و بحرانی‌تر خواهد شد زیرا طالبان با هدف قرار دادن قوم خاص، مذهب خاص منطقه خاص در پی چند جنبه ساختن جنگ در کشور است که با نبود نیروهای خارجی اقلیت‌های مذهبی و قومی بیشتر از پیش در آتش جنگ خواهد سوخت.

وی در ادامه می‌گوید، حکومت افغانستان باید اعتماد سیاسی و ملی را بازسازی کند و تمام ملت افغانستان را با دید مساویانه ببیند و آن وقت است که ملت افغانستان در کنار دولت برای گفت‌وگو با طالبان نتایج مثبت خواهد گرفت در غیر آن طالبان برنده میدان است.
گفتنی است که با گذشت یک سال از توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان در دوحه، گروه طالبان حملات شان را افزایش داده‌اند و با هدف قرار دادن نظامیان و غیرنظامیان هر روز قربانی می‌گیرند.

نویسنده

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا