آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

کار ساخت ۶ هزار مکتب جدید در کشور آغاز شد

حکومت کار ساخت شش هزار مکتب جدید را در سراسر کشور امروز از روستای «کول نعمت» ولسوالی گلدره ولایت کابل آغاز کرد.


حکومت کار ساخت شش هزار مکتب جدید را در سراسر کشور امروز از روستای «کول نعمت» ولسوالی گلدره ولایت کابل آغاز کرد.
این مکتب‌ها در چارچوب برنامه ملی میثاق شهروندی در ۳۴ ولایت با در نظرداشت شرایط اقلیمی و کیفیت مناسب اعمار می‌شود و حکومت افغانستان و شریکان بین‌المللی آن هزینه ساخت این مکتب‌ها را پرداخت می‌کند.
کار ساخت این مکتب‌ها پس از آن آغاز شده است که رییس جمهور غنی در آغاز سال تعلیمی جدید گفته بود که شش هزار مکتب جدید در سراسر کشور در دو سال آینده اعمار می‌شود. هزینه‌ ساخت این مکتب‌ها ۱۷۵ میلیون دالر امریکایی گفته شده است.
میرویس بلخی سرپرست وزارت معارف کشور امروز گفته است که ساخت این مکتب‌ها زمینه‌ دسترسی دانش‌آموزان افغانستان را به مکتب مجهز از ۵۰ درصد به ۸۰ درصد افزایش می‌دهد.
همایون قیومی سرپرست وزارت مالیه نیز گفته است که اعمار این مکتب‌ها باعث دسترسی بیش از دو میلیون کودک به مکتب‌های مجهز، بلند رفتن کیفیت تعلیم و تربیه، کاهش بیسوادی و افزایش ظرفیت نیروی بشری در کشور می‌شود.
مجیب‌الرحمان کریمی وزیر احیا و انکشاف دهات نیز گفته است که «با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی، ۲۸ نقشه‌‌ مختلف برای مکتب‌ها دیزاین شده است.» او گفته است که این نقشه‌ها به چهار کتگوری تعمیرهای ۶ صنفی، ۸ صنفی، ۱۰ صنفی و ۱۲ صنفی تقسیم می‌شود.
اعمار شش هزار مکتب در دو مرحله تطبیق می‌شود. مرحله‌ نخست آن با اعمار حدود ۲۶۴۷ باب مکتب در سال اول تطبیق گردیده و مرحله‌ دوم آن با ساخت و ساز بیش از سه هزار مکتب تا اواسط سال ۱۳۹۹ در ۳۴ ولایت کشور تکمیل و به بهره برداری سپرده خواهد شد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا