آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهسیاست

کاهش بی‌سابقه ارزش پول ملی؛ یک دالر ۱۰۰ افغانی مبادله شد

خبرگزاری دید: ارزش پول ملی کشور صبح امروز سه‌شنبه(۱۶قوس) بار دیگر به صورت بی سابقه فروریخته و یک دالر امریکایی در بدل ۱۰۰ افغانی مبادله شد.
افزایش ارزش دالر در برابر افغانی به صورت مستقیم روی زندگی و قدرت خرید مردم تأثیر می‌گذارد و سبب می‌شود که نرخ مواد اولیه مورد ضرورت آن‌ها در بازارها افزایش پیدا کند؛ چرا که واردات مواد اولیه با دالر انجام می‌شود‌.

نرخ دالر در حالی افزایش یافته که فقر و گرسنگی در کشور در حال گسترش است.
با سقوط دولت ذخایر بانک مرکزی افغانستان در بانک‌های خارجی مسدود شد و در حال حاضر افغانستان با بحران نقدینگی نیز مواجه است.
با این حال، گروه بین‌المللی بحران در گزارش تازه خود پیشنهاد کرده ‌است که امریکا به صورت تدریجی دارایی‌ مسدودشده بانک مرکزی افغانستان را آزاد کند. به گفته این گروه، قسط اول این پول‌ها به صورت آزمایشی آزاد شود.
به گفته گروه بین‌المللی بحران، این کار به بانک مرکزی افغانستان اجازه می‌دهد تا ارزش افغانی – پول ملی کشور را تنظیم کند و حراج‌های دالر را مانند دولت پیشین اجرا کند.
پیش از این ارزش پول ملی در یک افت بی‌سابقه، از ۸۵ افغانی به ۹۰ افغانی در برابر یک دالر سقوط کرد و سپس در افت دوم از ۹۰ افغانی به ۹۵ افغانی فروریخت. اکنون در موج سوم یک دالر در بدل ۱۰۰ افغانی مبادله می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا