آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانگزارش

کاهش کمک‌های امریکا در ادامه بحران سیاسی و کرونا؛ شهروندان نگران سرنوشت شان

در ادامه بحران سیاسی و کووید-۱۹ در کشور، امریکا نیز از کاهش ۱ میلیارد دالر کمک به افغانستان خبر داده و نگرانی مردم را افزایش داد. امریکا پس از آن کمک‌هایش را به افغانستان کاهش داد که میانجی‌گری مایک پمپئو میان رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله ناکام ماند.

در ادامه بحران سیاسی و کووید-۱۹ در کشور، امریکا نیز از کاهش ۱ میلیارد دالر کمک به افغانستان خبر داده و نگرانی مردم را افزایش داد. امریکا پس از آن کمک‌هایش را به افغانستان کاهش داد که میانجی‌گری مایک پمپئو میان رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله ناکام ماند.
به گزارش خبر گزاری دید، در مثلث بحران کرونا، بحران سیاسی و کاهش و قطع کمک ۱ میلیارد دالری امریکا در واکنش به عدم توافق سیاسی میان رهبران افغانستان، مردم اکنون نگران سرنوشت نا معلوم و آینده گنگ شان هستند.
مردم نگران شهر کابل از رهبران سیاسی می‌خواهند که برای حیات مردم و بحران کرونا که زندگی میلیون‌ها شهروند کشور را تهدید می‌کند، به توافق برسند و بیشتر از این برای مردم نگرانی خلق نکنند.
باشندگان کابل می‌گویند که ادامه تنش‌ها دسترخوان و جیب مردم را خالی تر کرده و سبب بروز ناامنی، دزدی و فقر شدید در جامعه می‌شود.
آنان از دولتمردان می‌خواهند که منافع عمومی را فدای قدرت و خواست‌های سیاسی خویش نسازند.
عمر فرهمند باشنده کابل در این مورد می‌گوید: تنش‌های سیاسی میان رهبران تاثیر بسیار بد و مخرب در اجتماع می‌گذارد. بالای روحیه مردم و اقتصاد مردم تاثیر منفی دارد. زندگی مردم را با خاک یکسان می‌کند.


به گفته این باشنده کابل، اگر رهبران سیاسی با هم توافق می‌کردند و اکنون حکومت موازی نمی‌داشتیم، کشورهای دیگر کمک می‌کردند و امریکا هم کمک‌هایش را قطع نمی‌کرد.
فرهمند برای حل این بحران از سیاسیون کشور خواست تا با هم کنار بیایند و تنها منافع خود را نبینند، منافع مردم مهمتر از هر چیز است.
جاوید حسینی یکی دیگر از باشندگان پایتخت، از این که مثل سال‌های گذشته کالای دکانش به فروش نرفته ناراضی است و می‌گوید، ما مثل هر سال مال خریدیم ولی امسال تنها ۱۰ فیصد از اموال ما به فروش نرفته است و این نتیجه تنش‌های سیاسی به وجود آمده بین سیاسیون کشور است. از یک طرف تهدید ویروس کرونا از طرف دیگر تهدید اختلافات سیاسی در کشور که در نتیجه تاثیر این همه تهدیدها بالای تمام جامعه بد خواهد بود.
محمد آصف دیگر باشنده کابل در این باره به خبر گزاری دید گفت: بحران‌های سیاسی به وجود آمده و قطع یک میلیارد دالر کمک امریکا تاثیر مستقیم بالای اقتصاد و روحیه مردم دارد و تنها راه حل برون‌رفت از این بحران، این است که سیاست مداران کشور با هم جور بیایند و ما هم از این وضعیت خود به یک وضعیت مطلوبی برسیم.
در همین حال، محمد واعظی استاد دانشگاه در مورد بحران‌های موجود در کشور می‌گوید: مردم در شرایط فعلی که در واقع مشکلات عدیده‌ای دامنگیر مردم افغانستان شده، بیشترین آسیب پذیری را نسبت به شرایط فعلی برخوردار هستند.
آقای واعظی بحران‌های موجود را در ابعاد مختلف قابل بررسی می‌داند. او گفت: این آسیب پذیری از چند بعد قابل بررسی است بعد اول، شرایط فعلی مریضی به نام ویروس کرونا است و در واقع تمام کشور ها دامنگیر این مریضی شدند و تلاش دارند که امکانات و تسهیلاتی را به وجود آورند تا بتوانند از مردم خویش حمایت کنند.
به باور آقای واعظی، بحران سیاسی موجود در کشور همراه بحران کرونا می‌تواند وضعیت را برای افغانستان وخیم تر از آن کند که تصور می‌شود.


او از بحران مرگ و میر، مهاجرت، عدم دسترسی به درمان و مواد خوراکی در کشور نام می‌برد.
این استاد دانشگاه کمک‌های خارجی را شاهرگ حیاتی دولت داری در کشور خوانده و می‌افزاید که با قطع شدن کمک‌های امریکا، دولت افغانستان در بخش حکومت داری، مدیریت، حاکمیت قانون، مبارزه با بحران کرونا، مبارزه با فساد اداری، مبارزه با تروریزم و ارائه خدمات در تنگنای خاصی قرار می‌گیرد.
او اما ابراز امیدواری کرد که ما کاهش کمک‌های امریکا به بدنه نیروهای امنیتی ما ضربه نزند و یک مسئله کوتاه مدت باشد.
با این همه، اکنون کشور درگیر بحران کرونا است، فقر هر روز گسترش می‌یابد، حملات گروه طالبان افزایش یافته و بحران سیاسی همچنان ادامه دارد. این که آینده چه خواهد بود، پرسشی است که تنها گذر زمان به آن پاسخ خواهد داد.

نویسنده

گزارش از سید محمد حسین حسینی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا