آخرین اخبارآسیای میانهافغانستانسیاست

کشورهای آسیای میانه: اشتباه «رها کردن افغانستان به حال خودش» نباید تکرار شود

وزرای امور خارجه پنج کشور آسیای میانه، افغانستان و نمایندگان ملل متحد برای دیپلماسی پیشگیرانه جلوگیری از بحران، وضعیت افغانستان را به بررسی گرفته و بر توقف خشونت‌ها و تأمین صلح پافشاری کردند.


به نقل از برما، وزیران امور خارجه پنج کشور آسیای میانه به‌شمول ازبیکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرغیزستان همراه با نمایندگان دفتر یوناما در کابل و نماینده سازمان ملل در عشق‌آباد، با ابراز امیدواری برای از سرگیری مذاکرات صلح گفته‌اند که اشتباه گذشته «رها کردن افغانستان به حال خودش» نباید تکرار شود.
با توجه به عواقب وخیم بشری ناشی از تشدید جنگ، وزرای خارجه و نمایندگان ملل متحد ضمن تقبیح سطح بلند خشونت‌ها، حمایت خود را از روند صلح افغانستان اعلام نموده و بر ادامهٔ کمک‌های بشردوستانه خویش با مردم و دولت افغانستان اطمینان داده‌اند.
در این نشست مجازی، وزیر امور خارجه ازبیکستان گفته است: صلح پایدار در افغانستان تضمین ثبات و رفاه برای تمام آسیای مرکزی است.
وزیر امور خارجه ترکمنستان گفته است که «کشورش حاضر است به ‌منظور تطبیق پروژه‌های کلان اقتصادی، اتصال منطقه‌‌ای و ترانسپورتی از هر کوشش منطقه‌‌ای و بین‌المللی برای رسیدن به صلح در افغانستان کمک همه‌جانبه» نماید.
وزرای خارجه تاجیکستان، قزاقستان و قزغیزستان از آمادگی همه‌جانبهٔ دولت‌های‌شان برای حمایت از روند صلح افغانستان ابراز داشته و تأکید کردند که سازمان ملل متحد در روند موفقیت گفت‌وگوهای صلح باید نقش اساسی ایفا کند.


حنیف اتمر وزیر امور خارجه کشور بر ادامهٔ مشورت‌های سیاسی و تأمین آتش‌بس فوری برای جلوگیری از وقوع بحران گسترده‌تر بشری تأکید کرده و تعهد قوی دولت جمهوری اسلامی افغانستان را برای عقب‌راندن گروه طالبان و تأمین امنیت سرحدات، بزرگ‌شهرها و خطوط مواصلاتی و ارتباطی اعلام داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا