آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

کابلوف:

کشورها نگذارند افغانستان به پناه‌گاه تروریزم مبدل شود

ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان از تمام کشورهای که خواهان ثبات در افغانستان هستند، خواست که هر کاری می‌توانند انجام دهند و نگذارند افغانستان دوباره به پناه‌گاه امن تروریستان تبدیل شود.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان از تمام کشورهای که خواهان ثبات در افغانستان هستند، خواست که هر کاری می‌توانند انجام دهند و نگذارند افغانستان دوباره به پناه‌گاه امن تروریستان تبدیل شود.
به نقل از تاس، ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان امروز سه‌شنبه(۱۲ اسد) گفت وضعیت فعلی در افغانستان ناشی از اشتباهات استراتژیک ایالات متحده و متحدانش در قبال این کشور است.
کابلوف می‌گوید که ایالات متحده هنگامی که به جای کمک به بهبود افغانستان در ایجاد شبکه‌ای از پایگاه‌های نظامی در خاک افغانستان مشغول شد، یک اشتباه بزرگ مرتکب شد.
ضمیر کابلوف: امریکایی‌ها از این موقعیت استفاده کردند و شبکه‌ای از پایگاه‌های نظامی متراکم را در خاک این کشور ایجاد کردند تا بتوانند نیروهایی را در مناطق مجاور افغانستان از جمله روسیه طرح‌ریزی کنند. … متأسفانه، امریکایی‌ها نمی‌توانند از این وسوسه دوری کنند.
نماینده ویژه روسیه بیان داشته است که ایالات متحده تلاش کرد مفهوم خود را از دموکراسی بالای افغانستان تحمیل کند که منجر به شکست آن شد.
وی افزود: اکنون وظیفه اصلی همه دولت‌های علاقمند به ثبات در افغانستان این است که هر کاری انجام دهند تا از تبدیل این کشور به کانون اصلی و پل ارتباطی تروریزم بین‌المللی جلوگیری شود، همانطور که در اواسط دهه ۱۹۹۰ چنین بود.
در رابطه به عهدشکنی طالبان در روند صلح، کابلوف گفت اگر طرفی که حرف می‌زند و سپس برای عمل نکردن به آن اقدام می‌کند، باید متوجه باشد که چه قیمتی باید بپردازد. روسیه این موضوع را با تمام قدرت، اما در عین حال، با ظرافت روشن می‌کند.
به گفته وی، دو سوم طالبان به این باور هستند که از طریق مذاکرات میان‌افغانی چیزهای بیشتری می‌توانند به دست آورند تا از طریق فعالیت‌های نظامی. اما بعید است این روند به گونه عادی پیش برود.
نماینده ویژه روسیه همچنین همکاری‌ها بین طالبان و القاعده را رد کرد.
کابلوف: فقط دولت افغانستان و امریکایی‌ها در مورد آن صحبت می‌کنند (همکاری بین طالبان و القاعده). آن‌ها می‌خواهند توضیحی بیابند که چرا ارتش ۳۰۰ هزار نفری افغانستان مواضع خود را به ۷۵ هزار شبه‌نظامی طالبان واگذار کرده است.
این دیپلمات بلندپایه روسیه افزود: طبق تخمین ما، القاعده اکنون یک گروه کوچک کم‌تر از ۵۰۰ نفر است که غیرفعال بوده و هیچ تهدید مستقیمی محسوب نمی‌شود. القاعده در هیچ شکل جنگ‌ها در افغانستان شرکت نمی‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا