آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

امریکا به افغانستان:

۱ میلیارد دالر کمک را قطع می‌کنیم/ گفت‌وگو تنها راه حل بحران سیاسی است

وزارت خارجه امریکا در پیوند به بُن‌بست سیاسی در افغانستان می‌گوید از این که رهبران افغانستان نمی‌توانند به یک حل و فصل سیاسی دست یابند، عمیقاً متأثر شده و ۱ میلیارد دالر از کمک‌های خود را به افغانستان کاهش می‌دهد.

وزارت خارجه امریکا در پیوند به بُن‌بست سیاسی در افغانستان می‌گوید از این که رهبران افغانستان نمی‌توانند به یک حل و فصل سیاسی دست یابند، عمیقاً متأثر شده و ۱ میلیارد دالر از کمک‌های خود را به افغانستان کاهش می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری دید، وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌ای می‌گوید ایالات متحده سخت متأسف است که رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله به مایک پمپئو وزیر خارجه اطلاع دادند که نتوانستند برای تشکیل یک دولت فراگیر به توافق برسند.
متن کامل بیانیه‌ای وزارت امور خارجه امریکا
بیانیه ی وزیر امور خارجه آقای مایکل آر پمپئو در ارتباط به بن بست سیاسی در افغانستان
ایالات متحده امریکا به دوستی و همکاری خویش با دولت جمهوری اسلامی افغانستان و مردم افغانستان مفتخر است. ما همچنان دستاوردهای افغان‍‌ها را از سال ۲۰۰۱ بدین سو می‌ستاییم. ما پیوند عمیقی با افغان‌ها، خصوصاً با نیروهای امنیتی افغانستان در نتیجه قربانی‌های مشترک‌مان در پاسخ دهی به تهدیدات علیه صلح و امنیت جهانی از سال ۲۰۰۱ بدین سو داریم. با درک اولویت‌های ملی، دولت امریکا تلاش می‌نماید تا یک راه حل سیاسی برای ختم چهل سال جنگ در این کشور میسر گردد. وزیر امور خارجه آقای پمپئو با یک پیام عاجل امروز به کابل آمد. او مستقیماً با رهبران افغانستان صحبت نموده و تلاش نمود تا اهمیت گذشت را برای آینده مردم افغانستان برای آن‌ها برجسته بسازد.
ایالات متحده امریکا شدیداً متأسف است که رییس جمهور اشرف غنی و رییس اجرایی سابق عبدالله عبدالله به وزیر امور خارجه اظهار داشتند که نتوانسته‌اند در مورد یک حکومت فراگیر که بتواند بر چالش‌های حکومتداری، صلح، امنیت و ارائه خدمات برای صحت و رفاه مردم افغانستان فایق آید، با یکدیگر توافق نمایند. ایالات متحده از ایشان و از تبعات رفتارهای شان برای افغانستان و منافع مشترک دو کشور ناامید گردیده است. ناکامی آنها، روابط امریکا با افغانستان را به گونه منفی متأثر ساخته است و متأسفانه به قربانی‌های نیروهای افغان و نیروهای بین‌المللی که برای ساختن آینده‌ای نو برای افغانستان جان‌ها خویش را فدا کرده‌اند نیز اهانت نموده است.
با توجه به اینکه ناکامی این رهبران تهدید جدی را متوجه منافع ملی امریکا می‌سازد، از همین لحظه، دولت امریکا جنبه‌های مختلف و میزان همکاری خویش با دولت افغانستان را مورد مرور و بازنگری قرار می‌دهد. همچنان، به عنوان بخشی از تدابیر، ما امروز مسئولانه اعلام می‌کنیم که میزان مصارف و هزینه‌هایی را که در افغانستان انجام می‌دهیم مورد مرور و بازنگری قرار خواهیم داد و فوراً مبلغ یک میلیارد دالر از کمک‌های خود را به افغانستان برای سال جاری کاهش می‌دهیم. همچنان آماده هستیم تا یک میلیارد دالر دیگر را در سال ۲۰۲۱ کاهش دهیم. ما همچنان، به سرعت تمام برنامه‌ها و پروژه‌های دیگر خود را در افغانستان مورد مرور و بازنگری قرار می‌دهیم تا بخش‌های دیگری که باید در آن‌ها کمک‌های ما کاهش یابد را مشخص نماییم. همچنان این وضعیت، میزان تعهدات مالی ما به افغانستان را در کنفرانس بعدی دونرها متأثر خواهد ساخت. ما به رهبری افغانستان واضح ساختیم که ما دیگر عملیات‌های امنیتی را در افغانستان که با انگیزه‌های سیاسی همراه باشند مورد حمایت قرار نمی‌دهیم. همچنان رهبران سیاسی افغان را که دستور به چنین عملیات‌هایی می‌دهند نیز مورد حمایت ما نخواهند بود. در عین حال، رهبرانی که در تلاش ایجاد حوکت موازی هستند نیز از حمایت ما برخوردار نمی‌گردند.
ایالات متحده کماکان بر این باور است که راه حل سیاسی تنها راه ختم جنگ است. ما متوجه هستیم که اقدامات رهبران افغان به طور متواتر همسو با تعهدات شان در قبال اعلامیه مشترک نبوده است. به طور عمده و مشخص، آنها در ایجاد یک تیم همه شمول و ملی برای اشتراک در مذاکرات بین‌الافغانی ناکام بوده‌اند. همچنان در اتخاذ اقدامات عملی برای رهایی زندانیان از سوی دو جانب جهت اعتماد سازی برای رسیدن به یک راه حل سیاسی و ختم جنگ در کشور خویش نیز ناموفق بوده‌اند. ما خروج مشروط نیروهای نظامی خویش را بر اساس توافقنامه میان امریکا و طالبان اجرا خواهیم نمود.
در صورتی که رهبران سیاسی کشور تصمیم به تشکیل یک حکومت فراگیر بگیرند که بتواند امنیت کشور را تأمین کند و در روند صلح اشتراک نماید، دولت امریکا آماده است تا از این اقدام شان مجدداً حمایت نماید و میزان حمایت و کمک هایش به افغانستان را که امروز در مورد آن تصامیمی اتخاذ گردید دوباره بازنگری نماید.

دولت امریکا در حال ترک همکاری و شراکت خویش با افغان‌ها نیست. همچنان این تصمیم به معنای قطع حمایت از نیروهای امنیتی افغان نیز نمی‌باشد. این تصمیم صرف مرور و بازنگری میزان همکاری ما با افغانستان در نتیجه اقدامات غیر مسئولانه رهبران افغان است. جهت نشان دادن دوام تعهدات امریکا به مردم افغانستان، دولت امریکا مبلغ ۱۵ میلیون دالر را به خاطر مبارزه با شیوع ویروس کرونا به افغانستان کمک خواهد نمود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا