آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاستصلح

کمیته بین‌المللی نجات: روند صلح زیر تهدید جدی است

افغانستان در جایگاه دوم فهرست اضطرار سالانه کمیته بین‌المللی نجات قرار گرفت. این کمیته هشدار داده است که با توجه به وضعیت افغانستان، روند صلح زیر تهدید جدی قرار دارد.


به گزارش خبرگزاری دید، افغانستان به دلیل درگیری، کووید-۱۹ و تغییرات اقلیمی در جایگاه دوم فهرست اضطرار کمیته بین‌المللی نجات قرار گرفت.
کمیته بین‌المللی نجات امروز چهارشنبه(۱۱ حمل) در گزارشی تحت عنوان «بحران در افغانستان: روند صلح متوقف شده زیر تهدید است» می‌گوید پس از چهار دهه درگیری و رکود اقتصادی، افغانستان در حال حاضر با تأثیرات همه‌گیری جهانی کرونا و فاجعه‌های طبیعی دست و پنجه نرم می‌کند.
در گزارش این سازمان بین‌المللی آمده است: شمار افراد نیازمند در مقایسه با اوایل سال ۲۰۲۰، تقریباً دوبرابر شده است و افغانستان از جایگاه ششم به دوم در فهرست مراقبت‌های اضطراری کمیته بین‌المللی نجات قرار گرفته است.
«ویکی اکین» رییس بخش افغانستان کمیته بین‌المللی نجات می‌گوید: «وقتی افغان‌ها نمی‌توانند خانواده خود را تأمین کنند، افزایش خشونت‌ها را علیه اعضای آسیب‌پذیر خانواده می‌بینیم. این امر بسیاری از خانواده‌ها از جمله کودکان را وادار می‌کند که ناامیدانه برای ترک افغانستان و جستجوی زندگی امن‌تر و بهتر در جاهای دیگر، جان خود را به خطر بیندازند».
وی حل مسالمت‌آمیز درگیری‌های جاری را تنها راه حل پایدار برای رفع نیازهای مزمن در افغانستان می‌داند.
این کمیته در گزارش خود ابهامات سیاسی، ادامه درگیری، کووید-۱۹ و افزایش بلایای طبیعی را از جمله عوامل عمده قرار گرفتن افغانستان در درجه دوم فهرست اضطرار می‌داند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا