آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاستصلح

کمیسیون انتخابات از آغاز مجدد بررسی آرا و دلیل تعویق اعلان نتیجه ابتدایی خبر داد

کمیسیون انتخابات با نشر بیانیه‌ای از آغاز مجدد روند بررسی و تفتیش آرا در ولایات خبر داده و دلیل توقف موقت آن را اعتراض برخی تیم‌های انتخاباتی عنوان کرده است.

کمیسیون انتخابات با نشر بیانیه‌ای از آغاز مجدد روند بررسی و تفتیش آرا در ولایات خبر داده و دلیل توقف موقت آن را اعتراض برخی تیم‌های انتخاباتی عنوان کرده است.
به گزارش خبرگزاری دید، کمیسیون انتخابات با نشر بیانیه‌ای گفته است که دلیل توقف موقت روند تفتیش و بازشماری آرا در ولایات اعتراض برخی تیم‌های انتخاباتی، بسته ماندن گدام دفاتر ولایتی کمیسیون در برخی ولایات و همچنان نرسیدن معلومات از شرکت درملوگ بوده است.
متن کامل بیانیه:
بیانیه هیئت رهبری کمیسیون مستقل انتخابات در پیوند به آغاز مجدد تفتیش و بازشماری آرا در ولایات و اعلان تصامیم جدید کمیسیون
اعضای محترم کمیسیون مستقل انتخابات، خبرنگاران و همکاران رسانه‌ای و تمامی ملت شریف افغانستان، السلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته!
قبل از همه، به نمایندگی از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، از صبر و حوصله‌مندی مردم شریف افغانستان و جوانب ذیدخل به خاطر تاخیر در اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ۶ میزان ۱۳۹۸، تشکر و قدردانی می‌نمایم. کمیسیون مستقل انتخابات تلاش می‌نماید تا نتایج ابتدائی انتخابات ریاست جمهوری را به طور شفاف بزودترین فرصت ممکن اعلان نماید.
متأسفانه بنا بر دلایل مختلف ذیل پروسه اعلان نتایج ابتدایی به تعویق افتاد:
۱- اعتراض برخی از ستادهای انتخاباتی بالای روند بسته‌بندی مواد تفتیش و بازشماری آراء و متوقف شدن این روند برای سه روز؛
۲- اعتراض برخی از ستادهای انتخاباتی بالای روند تفتیش و بازشماری آراء در ۱۴ ولایت که منجر به بسته‌ماندن گدام‌های ولایتی گردید؛ و حتی در تعدادی از ولایات گدام‌های دفاتر ولایتی کمیسیون را بستند؛
۳- با تأخیر رسیدن اطلاعات از شرکت درملوگ به کمیسیون مستقل انتخابات که قرار بود در مدت ۲ الی ۳ روز به دفتر مرکزی کمیسیون ارسال شود، اما به خاطر دقت و شفافیت، بیشتر از یک هفته طول کشید.
به همین منوال، ممکن است در نزد مردم به خاطر توقف روند تفتیش و بازشماری آراء سوالات ایجاد شده باشد که ما خود را در قبال پرسش‌های مردم پاسخگو می‌دانیم که به این اساس به مردم عزتمند افغانستان و جوانب ذیدخل خاطرنشان می‌سازیم که توقف تفتیش و بازشماری آراءِ ، به دلیل اعتراض‌های برخی از ستادهای انتخاباتی و احزاب سیاسی در باره‌ این روند متوقف شده بود تا کمیسیون این اعتراضات و سوء تفاهمات را بررسی نموده و با جوانب ذیدخل بحث و تبادل نظر نماید.
اعضای کمیسیون و دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، پیرامون اعترضات و پرسش‌های ستادهای انتخاباتی دو جلسه مهم تخنیکی را با آنان برگزار نموده و به سوالات شان پاسخ‌های تخنیکی و قانونی ارائه گردید. گزارش مفصل تخنیکی پیرامون مسئله ۱۳۷۶۳۰ معلومات بایومتریکی و رأی دهندگان پروسس شده و ۱۰۲۰۱۲ معلومات بایومتریکی که توسط شرکت درملوگ به اساس مشکل تخنیکی خارج از زمان گزارش شده بود، از جانب همکاران تخنیکی پیشکش گردید. همچنان به سایر نگرانی‌های ستادها که در جلسات مذکور مطرح گردید نیز معلومات لازم ارائه شد. همچنان کمیسیون آماده است که این معلومات را با سایر جوانب ذیدخل ملی و بین‌المللی شریک سازد.
قابل یاد آوری است که تعدادی از ستادهای انتخاباتی آمار پروسس شده رأی دهندگان را با تعداد معلومات بایومتریکی رای دهندگان تجزیه و تحلیل نموده است در حالی که در سطح رأی دهنده این دو معلومات قابل تجزیه و تحلیل نیست. زیرا معلومات بایومتریکی رأی دهندگان که در کارت حافظه ذخیره می‌شود قابل تجزیه و تحلیل است در حالیکه آمار پروسس شده که در حافظه دستگاه ثبت می‌شود یک عدد تام و غیر قابل تجزیه و تحلیل در سطح رأی دهنده است.
همچنان بیشتر از ۱۱۰ هزار ناظر کاندیداهای محترم ریاست جمهوری و احزاب سیاسی کارت نظارت دریافت نموده اند که حتماً از تخطی‌ها و تخلفات انتخاباتی به مرجع مربوطه شکایت ثبت نموده‌اند. تنها در حدود۱۶۲ محل، فورم نتایج امضای ناظرین و مشاهدین را ندارد که مورد بررسی قرار می‌گیرد. این بدین معناست که در سایر محلات ناظرین حضور داشته اند.
بعد از دو بار گفت‌وگو و بحث با نمایندگان ستادهای انتخاباتی، کمیسیون مستقل انتخابات روند تفتیش و بازشماری آراء را در ولایات باقی مانده مجدداً سر از فردا یکشنبه ۲۶ عقرب۱۳۹۸، از سر می‌گیرد. کمیسیون مستقل انتخابات از تمامی ستادهای انتخاباتی و نهادهای ناظر و مشاهد، صمیمانه می‌خواهد تا در این روند مطابق قانون، لوایح، طرزالعمل و اصول رفتار ناظرین و مشاهدین همکاری کرده و به اعلان نتایج شفاف، این کمیسیون را یاری رسانند.
کمیسیون مستقل انتخابات، جهت بهبود روند انتخاباتی و تطبیق قانون، لوایح و طرزالعمل های تصویب شده این نهاد، فیصله‌های مهم ذیل را صادر نموده است:

  1. فیصله نامه شماره ۱۰۷، مطابق این فیصله نامه؛ دارالانشای کمیسیون، مکلف است فهرست تمام کارکنان انتخاباتی که به نحوی در جریان انتخابات تخطی و تخلف نموده اند الی روز سه شنبه مورخ ۲۸ عقرب سال روان، تهیه و به کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی نمایند. این کارمندان نباید در روند تفتیش و بازشماری آراء مشارکت داشته باشند.
  2. فیصله نامه شماره ۱۰۸، مطابق این فیصله نامه؛ بادرنظرداشت ارائه معلومات، تجزیه و تحلیل دارالانشای کمیسیون به خصوص متخصصین ملی و بین‌المللی، در مورد تعداد ۱۳۷۶۳۰ معلومات ثبت شده بایومتریک که با رای‏دهندگان پروسس شده، تفاوت وجود دارد و بنا به مشکلات تخنیکی که توسط شرکت درملوگ به وجود آمده بود؛ این معلومات دارای کدام مشکل خاص نمی‌‏باشد.
  3. فیصله نامه شماره ۱۰۹، در باره تجزیه و تحلیل دارالانشاء (متخصصین ملی و بین المللی) از ۱۰۲۰۱۲ معلومات بایومتریک که توسط شرکت درملوگ خارج از زمان گزارش شده ولی مسؤلیت موثق بودن آن را نگرفته است. کمیسیون فیصله نمود که:
  4. بادرنظرداشت معلومات، تجزیه و تحلیل دارالانشاء که ضم این فیصله نامه می‌باشد؛ در ۲۶۲ محل رایدهی که ۱۳۹۴۹ معلومات بایومتریک خارج از وقت رایدهی ثبت شده است و تجزیه و تحلیل، بی نظمی‌های احتمالی را نشان می‏دهد، تفتیش و بازشماری گردیده و هرگاه تقلب و تخلفات در آن به اثبات برسد، بی اعتبار شناخته شود.
  5. در بقیه (۷۰۹۲) محل رایدهی که مربوط ولایات مختلف کشور می‏باشد، معلومات بایومتریک که خارج از وقت رایدهی گزارش شده است؛ باتوجه به موارد فوق الذکر و شامل بودن آن در فهرست سفید از جانب شرکت درملوگ، موجودیت مشکلات تخنیکی در تنظیم ساعت ماشین‎های بایومتریک؛ که در نتیجه اثر زمان دستگاه‎های بایومتریک بر اعتبار یا عدم اعتبار رای منتفی می‎گردد، موجودیت تسلسل منطقی زمانی ثبت معلومات بایومتریک و در نهایت عدم قبولی مسئولیت تنظیم درست زمان از جانب شرکت درملوگ، آرای آن در صورتی که کدام نقیصه و محدودیت دیگر بر آن وارد نباشد، از لحاظ زمان ثبت معلومات بایومتریک، بدون مشکل می‏باشد.
    در پایان، ضمن تشکر و قدردانی از حوصله‌مندی و شکیبایی مردم شریف افغانستان، رهبری کمیسیون مستقل انتخابات یک بار دیگر تأکید می‌نماید؛ آرای در نزد کمیسیون معتبر است که اساس بایومتریکی داشته باشد. همچنان به ملت بزرگ افغانستان و تمام جوانب ذیدخل اطمینان داده می‌شود که نتایج ابتدایی را پس از تکمیل شدن روند تفتیش و بازشماری آراء به زودترین فرصت ممکن اعلان خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا