آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

کمیسیون انتخابات از برگزاری سه انتخابات ناتوان است

با در نظر داشت اوضاع جاری، اگر در ششم میزان سه انتخابات به صورت همزمان برگزار شود، شاهد یک افتضاح دیگر خواهیم بود که رسوایی انتخابات پارلمانی یادمان برود.

قرار است که در ششم ماه میزان سال جاری انتخابات ریاست جمهوری جمع سه انتخابات دیگر در افغانستان برگزار شود. انتخابات شورای‌های ولایتی و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی.
اما پرسش پیش آمده این است که آیا کمیسیون انتخابات ظرفیت برگزاری سه انتخابات را به طور همزمان دارد یانه؟
تجربه تلخ انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان نشان می‌دهد که کمیسیون انتخابات قادر نیست در انتخابات ریاست جمهوری، دو انتخابات دیگر را نیز برگزار کند.
وقتی الیس ویلز معاون وزیر خارجه امریکا به کابل آمد و با اعضای رهبری کمیسیون انتخابات دیدار کرد، به کمیسیون انتخابات گفته که از خیر برگزاری انتخابات شورای‌های ولایتی و انتخابات پارلمانی غزنی بگذرند.
استدلال معاون وزیر خارجه امریکا این بود که کمیسیون انتخابات صرف روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تمرکز کند. این موقف یک عضو ارشد وزارت خارجه امریکا به این معنا است که آن‌ها نیز متوجه‌اند که کمیسیون انتخابات ظرفیت برگزاری سه انتخابات را ندارد.
اکنون از دیگر عوامل که بگذریم، کمیسیون انتخابات در گام نخست ظرفیت برگزاری سه انتخابات را ندارد. با رسوایی در انتخابات پارلمانی، کمیسیون‌های انتخاباتی هنوز مشکل تخنیکی دارند.
درست است که اعضای کمیسیون‌های انتخباتی تغییر کرده اما، صرف تغییر چهره‌ها راهگشا نخواهد بود. اتفاقاً بیشتر اعضای کمیسیون‌های جدید، سواد مسلکی حوزه انتخابات را ندارند و فاقد تخصص در انتخابات هستند.
انتظار می‌رفت که با بسته شدن پرونده انتخابات پارلمانی، رهبری حکومت جمع احزاب سیاسی و نهادهای ناظر بر انتخابات برای برگزاری انتخابات‌های آتی گام عملی و جدی بر می‌داشتند.
متاسفانه دیده می‌شود که ریاست جمهوری میل چندانی به اصلاحات انتخاباتی ندارد. در حالی که اصلاحات انتخاباتی از نیاز های اساسی در کمیسیون‌ها و انتخابات است.
با در نظر داشت اواضاع جاری، اگر در ششم میزان سه انتخابات به صورت همزمان برگزار شود، شاهد یک افتضاح دیگر خواهیم بود که رسوایی انتخابات پارلمانی یاد مان برود.
کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که در انتخابات ریاست جمهوری نمی‌تواند از دستگاه‌های بایومتریک کار بگیرد. احزاب سیاسی در این خصوص معترض هستند. به گمان بنده استفاده از بایومتریک تا حدودی می‌تواند مانع تقلب انتخاباتی شود.
در انتخابات پارلمانی، کمیسیون انتخابات از دستگاه‌های بایومتریک استفاده کرد، اما نحوه چگونگی استفاده از آن را بسیاری از کارمندان انتخاباتی بلد نبودند.
برای کمیسیون انتخابات استفاده از دستگاه‌های بایومتریک یک امر تازه است و نیاز است که کارمندان کمیسیون در کارگیری از این دستگاه‌ها مهارت پیدا کنند.
روی هم رفته، کمیسیون انتخابات اگر همچنان تاکید دارد که سه انتخابات را به صورت همزمان برگزار کند، بایستی بیشتر از این ها آمادگی بگیرد و مشکللات نخنیکی را حل و فصل نماید. شوربختانه از قراین روشن است که خطر یک تقلب دیگر در انتخابات وجود دارد. هنوز کمیسیون انتخابات به قول معروف:« کلوخ در آب می‌ماند و می‌گذرد». با این نگاه به پروسه انتخابات، محال خواهد بود تا شاهد یک انتخابات شفاف و عادلانه باشیم.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا