آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرسیاست

کمیسیون حقوق بشر به طالبان: استقلالیت این کمیسیون و فعالیت کارمندان آن حفظ شود

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در بیانیه‌ای از طالبان خواسته است به استقلالیت این کمیسیون احترام گذاشته و به تمامی کارمندان آن اجازه فعالیت بدهند.


به گزارش خبرگزاری دید، کمیسیون مستقل حقوق بشر کشور امروز یکشنبه(٢٨ سنبله) در بیانیه‌ای می‌گوید که این کمیسیون از تاریخ ٢٤ ماه اسد سال جاری تا کنون نتوانسته به فعالیت خود در قبال مردم افغانستان ادامه دهد.
در بیانیه این کمیسیون آمده است: هرچند کمیسیون منحل نشده است، اما از تاریخ ۲۴ ماه اسد سال جاری تا کنون ‌نتوانسته است وظایف خویش را در قبال مردم افغانستان انجام دهد.
بیانیه می‌افزاید که طالبان نه‌تنها ساختمان‌های تمامی دفاتر کمیسیون را اشغال کرده‌، بلکه از این دفاتر برای برگزاری نشست‌های خود کار می‌گیر‌د و از دارایی‌های کمیسیون، مانند وسایط نقلیه و کمپیوترهای این نهاد نیز استفاده می‌کند.
این کمیسیون با ابراز نگرانی جدی، موارد ذیل را از طالبان خواستار شده است:

  1. به ‌استقلال‌ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و کارمندان آن و نیز تمام مدافعان حقوق بشر که به‌طور خستگی‌ناپذیر از حقوق بشری شهروندان افغانستان دفاع کرده‌اند، احترام بگذار‌د.
  2. زمینۀ نظارت مستقلانه و بی‌طرفانه بر وضعیت حقوق بشر‌، به‌ویژه حقوق بشری زنان و کودکان را در سراسر کشور فراهم کند.
  3. با توجه به نقض گستردۀ حقوق اساسی شهروندان، از جمله حق آموزش، تحصیل، کار، رفت و آمد و …، به تعهدات بین‌المللی دولت افغانستان به‌ویژه تعهد به کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشر، پایبند و ملزم بما‌ند.
  4. قوانین بشر‌دوستانۀ بین‌المللی را به‌گونۀ همه‌جانبه رعایت کند و بر سر راه رسیدن کمک‌ها و خدمات بشر‌دوستانه به شهروندان کشور مانع ایجاد نکند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا