آخرین اخبارافغانستانحقوق بشر

کمیسیون حقوق بشر: مذاکرات صلح فرصت بی‎نظیر برای پایان جنگ افغانستان است

کمیسیون مستقل حقوق بشر طی خبرنامه‎ای آغاز مذاکرات صلح را یک فرصت بی‌نظیر برای پایان جنگ، درد و آلام مردم افغانستان خواند.


به گزارش خبرگزاری دید، کمیسیون مستقل حقوق بشر امروز شنبه(۲۲ سنبله) طی خبرنامه‎ای مذاکرات صلح را یک فرصت بی‌نظیر برای پایان جنگ، درد و آلام مردم افغانستان خوانده، اعلام کرده است که تنوع موجود در جامعه‌ کنونی افغانستان در مذاکرات بین‌الافغانی باید به رسمیت شناخته و بازتاب داده شود.
این کمیسیون افزوده است که مذاکرات باید احترام متقابل را در سراسر افغانستان تشویق و عزت افراد آسیب‌دیده را احیا کند.
همزمان با آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با استقبال از آن، خواهان به‌ رسمیت‌شناختن خواسته‌های قربانیان جنگ به‌عنوان رکن اصلی این مذاکرات شده است.
در اعلامیه‌ای که از سوی این کمیسیون به نشر رسیده، آمده است: «خواسته‌های قربانیان و عموم مردم باید به‌عنوان رکن اصلی گفت‌وگوها در نظر گرفته شده و به رسمیت شناخته شود‌. صدای قربانیان باید شنیده شود، به رنج‌های آن‌ها اذعان‌ و به نیازهای بشردوستانه آن‌ها رسیدگی شود».
در اعلامیه تأکید شده است که حق قربانیان به عدالت در مورد جنایات «جدی» و «فاحش» در حق غیرنظامیان باید حفظ و خسارت واردشده بر آن‌ها جبران شود.
کمیسیون حقوق بشر افزوده است که در زمینه‌ توافق صلح، افغانستان باید طیف وسیعی از اقدام‌ها را برای دست‌یابی به عدالت قربانی‌محور درنظر بگیرد.
این کمیسیون به طرف‌های مذاکره‌کننده پیشنهاد کرده است که با قربانیان از سراسر کشور به ‌صورت رودررو در مورد تجارب‌شان از منازعات صحبت کنند.
همچنان در اعلامیه‌ کمیسیون حقوق بشر پیشنهاد شده است که پس از پیشرفت گفت‌وگوها باید یک جرگه‌ مشورتی ملی قربانیان تشکیل شود تا در مورد مسائل قربانیان، عدالت و مصالحه و آشتی در آن صحبت شود.
حقوق بشر در اعلامیه از جامعه‌ جهانی نیز خواسته است که از روند صلح «قربانی‌محور» حمایت کند.
افزون بر این‌ها، در اعلامیه با تأکید بر اهمیت فراگیر بودن و مشارکت گسترده و معنادار مردم به عنوان یک اصل در روند صلح، از طرف‌های مذاکره‌کننده خواسته است که حقوق اساسی بشر باید برای همه‌ شهروندان به رسمیت شناخته و حفظ شود.
از سویی هم، در اعلامیه‌ کمیسیون تأکید شده است که طرف‌های مذاکره‌کننده یک کمیته‌ فرعی جداگانه و یا مشترک را تعیین کرده و در فاصله‌های منظم زمانی با یک گروه مرجع متنوع متشکل از جامعه‌ مدنی و فعالان حقوق بشر دیدار و گفت‌وگو کنند.
این کمیسیون افزوده است که باید اعضای جامعه‌ مدنی و سایر نهادهای مستقل و کارشناسان باید تشویق شوند تا پیشنهادات کتبی را در مورد موضوعات مرتبط با موضوعات مذاکره و روند صلح به طرف‌های مذاکره‌کننده ارایه کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا