آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرزنانفرهنگ عامهموسیقی

کمیسیون حقوق بشر وضعیت محدودیت بر دانش‌آموزان دختر را خلاف قانون اساسی خواند

به دنبال اعلام تصمیم وزارت معارف در باره ممنوعیت آوازخوانی دختران بالای ۱۲ سال، کمیسیون حقوق بشر می‌گوید که وضع محدودیت بر دانش‌آموزان خلاف اصول حقوق بشر و قوانین کشور است.


به گزارش خبرگزاری دید، کمیسیون حقوق کشور بشر امروز پنج‌شنبه( ۲۱ حوت) در اعلامیه‌ای که در واکنش به تصمیم وزارت معارف منتشر کرده، می‌گوید، حق آموزش، آزادی بیان و دسترسی به مهارت‌های هنری از حقوق اولیه و اساسی همه‌ کودکان، بدون تبعیض مبتنی بر سن و جنس است.
در اعلامیه همچنان آمده است که همه‌ کودکان دختر و پسر می‌توانند از حقوق‌شان به ‌صورت مساویانه و آزادنه در محدوده‌ قوانین استفاده کنند.
در همین حال، کمیسیون حقوق بشر تأکید کرده است: «ایجاد هر نوع محدودیت بر حقوق و آزادی‌های کودکان، خلاف اصول عمومی حقوق بشر، کنوانسیون حقوق کودک و قوانین ملی افغانستان، به ‌ویژه قانون اساسی و قانون حمایت از حقوق طفل است».
این کمیسیون افزوده است که هر نوع تصمیم وزارت معارف مبنی بر خودداری از اشتراک کودکان در نشست‌ها و برنامه‌های عمومی، تجلیل و پذیرایی، باید در راستای حمایت از اصول آزادی، برابری و حفظ منافع علیای کودکان باشد.
در اعلامیه همچنان گفته شده است که این تصمیم نباید ترویج‌کننده‌ تبعیض جنسیتی باشد.
همچنان ریاست معارف شهر کابل طی مکتوبی که روز گذشته همگانی شد، به تمامی مکاتب دولتی و خصوصی و سوادآموزی این شهر هدایت داده است تا پس از این به دانش‌آموزان دختر بالاتر از ۱۲ سال سن، اجازه‌ اجرا و خواندن ترانه و سرود را در محافل عمومی ندهند.
در این مکتوب که با امضای احمد ضمیر گوارا، رییس معارف شهر کابل از سوی این نهاد به آمریت حوزه‌های آموزشی این شهر فرستاده شده، همچنان آمده است، تلاش شود تا مکاتب گروه‌های ترانه و سرود دانش‌آموزان دختر را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که سنین اعضای گروه بالاتر از ۱۲ سال نباشد.
در مکتوب تأکید شده است که به گروه‌های ترانه و سرود دانش‌آموزان دختر «به هیچ صورت به جز از مربیان و آموزگاران زن از طرف مربیان مرد» تمرین و آموزش هم داده نشود.
در این مکتوب درج است که دختران بالای ۱۲ سال فقط می‌توانند در محافل و مجالسی سرود و ترانه بخوانند که تمام اشتراک کنندگان و گرداننگان آن زنان باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا