آخرین اخبارافغانستانفرهنگ و دانش

گرامی‌داشت از مقام علمی آیت‌الله محقق کابلی در بامیان

با گذشت چند روز از درگذشت آیت‌الله محقق کابلی، از مقام علمی وی در ولایت بامیان گرامی‌داشت شد.

با گذشت چند روز از درگذشت آیت‌الله محقق کابلی، از مقام علمی وی در ولایت بامیان گرامی‌داشت شد.
به گزارش خبرگزاری دید، مراسم یادبود و گرامی‌داشت از مقام علمی آیت‌الله محقق کابلی با حضور ده‌ها تن در بامیان برگزار شد.
سخنرانان، درگذشت آیت‌الله محقق کابلی را ضایعه بزرگ و جبران ناپذیر عنوان کردند و آن را برای خانواده ایشان، حوزه‌های علمیه، مراجع تقلید و مقلدین و مومنین افغانستان تسلیت گفتند.
«طاهر زهیر» والی بامیان، محقق کابلی را تنها یک فقیه صاحب رساله و صاحب فتوا ندانست، از ایشان به عنوان کسی یاد کرد که در دوران جهاد علیه اشغالگران، یکی از رهبران جهاد مردم افغانستان بود.
زهیر با اشاره به درد و رنج و مصائب و مشکلاتی که مردم افغانستان آن را در طول تاریخ تجربه کرده‌اند، آیت‌الله محقق کابلی را مرجع تقلیدی خواند که از متن مردم برخاسته بود و درد و رنج و آلام این مردم را بهتر از هر مرجعی درک می‌کرد و دوای آن را تجویز می‌نمود.
والی بامیان، آیت‌الله کابلی را یکی از حامیان جدی و قوی وحدت ملی و وحدت بین شیعه و سنی در افغانستان عنوان کرد که وجودش برای همه مردم افغانستان، اعم از شیعه و سنی یک نعمت کلان بود.
سایر سخنرانان نیز با اشاره به اوصاف و ویژگی‌های علمی، فقهی و اخلاقی آیت‌الله محقق کابلی، از ایشان به عنوان افتخار بزرگ برای مردم افغانستان یاد کرد و بر ادامه‌ سیره و روش علمی، فقهی و رفتاری‌اش تاکید کردند.
آیت‌الله محقق کابلی، روز سه‌شنبه ۲۱ جوزای سال جاری، به عمر ۹۱ سالگی درگذشت و روز جمعه، با حضور ده‌ها هزار نفر از مقلدین و دوستدارانش، به خاک سپرده شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا