آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانفرهنگ عامهگزارش

گرامی داشت از شب یلدای مهر در بلخ باستانی

تجلیل از آیین باستانی شب یلدا به مثابه سنت مشترک حوزه تمدنی فارسی، پیشینه‌ای طولانی در فرهنگ افغانستان و این حوزه تمدنی بزرگ دارد

محمد محمدی- خبرگزاری دید
خبرگزاری دید: شب یلدا به عنوان یک سنت کهن و باستانی از سوی مردم حوزه تمدنی ایران همه ساله در آخرین شب پاییز گرامی داشت می‌شود، این سنت باستانی اما امسال از سوی کنسولگری ایران در بلخ با حضور مقامات طا-لبان تجلیل شد.
سنت باستانی شب یلدا شب (۳۰قوس) گذشته از سوی کنسولگری ایران در مزارشریف و با حضور مقامات محلی طالبان گرامی داشته شد.
در این برنامه فرهنگی مولوی ذبیح‌الله نورانی رییس اطلاعات و فرهنگ طا-لبان در بلخ، شاعران، نویسندگان، فرهنگیان و جوانان در کتابخانه فردوسی گرد آمده بودند.

این برنامه از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ با حمایت مالی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران و کتابخانه فردوسی برگزار شد.
مولوی ذبیح‌الله نورانی مسئول اطلاعات و فرهنگ طا-لبان در این مراسم گفت: از هر برنامه‌ای که از سوی جوانان برگزار شود و مفید باشد، حمایت می‌کنیم.
نورانی همچنین افزود: افغانستان خانه مشترک همه ما و شماست و باید اجازه ندهیم کسی کشور ما را به سمت قوم و یا زبان تقسیم کند؛ بلکه باید یکپارچه باشیم و مشترکاً کشور را آباد کنیم.

رییس اطلاعات و فرهنگ طا-لبان در بلخ تصریح کرد که دولت طا-لبان مصمم به برقراری صلح، امنیت، زمینه تعلیم و شغل برای شهروندان است و در کنارش همکاری مردم را نیاز دارد.
نماینده کنسولگری جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم شرکت داشته شب یلدا را جشن مشترک میان فارسی زبانان عنوان کرد.
حمیدلله اتل فعال مدنی در بلخ این شب را از طولانی ترین شب ها عنوان کرده گفت: مردم این شب را تا صبح با اقارب شان به خوشی و قصه گویی می‌گذرانند.
وی گفت، شعرخوانی، مشاعره و آیین سنتی صرف انار و تربوز از دیگر برنامه‌های شب یلدا در مزار شریف است.
در این مراسم اما هیچ شاعر، نویسنده یا فعال فرهنگی زن حضور نداشت.

تجلیل از آیین باستانی شب یلدا به مثابه سنت مشترک حوزه تمدنی فارسی، پیشینه‌ای طولانی در فرهنگ افغانستان و این حوزه تمدنی بزرگ دارد. این مراسم در ۲۰ سال گذشته نیز رونق چشمگیری داشت؛ اما این نخستین بار است که در افغانستان زیر سیطره طا-لبان از شب یلدا تجلیل می‌شود و مهم تر از آن این که یک مقام محلی طا-لبان در آن شرکت و سخنرانی می‌کند.

یلدا یا «شب چله» آخرین شب پاییز است که به عنوان طولانی‌ترین شب سال بر بنیاد یک سنت دیرینه، از سوی فارسی زبانان، تجلیل می‌شود.
گفتنی است که مردم این شب را با برگزاری برنامه های گوناگون فرهنگی و هنری، همایش های شبانه، قصه گویی، شعرخوانی، ساز و سرود گرامی می‌دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا