آخرین اخباراجتماعافغانستانتحلیل

گرسنگی و جنگ؛ هاله‌ای تاریک در زندگی مردم پشتونکوت

طالبان تمامی راه‌های رفت و آمد به این ولسوالی را مسدود کرده‌اند. غیر نظامیان در این ولسوالی هم گرسنه نان هستند و هم گرسنه صلح.


براساس گزارش‌ها، صدها تن در ولسوالی پشتونکوت ولایت فاریاب در محاصره گروه طالبان قرار دارد. طالبان تمامی راه‌های رفت و آمد به این ولسوالی را مسدود کرده‌اند. غیر نظامیان در این ولسوالی هم گرسنه نان هستند و هم گرسنه صلح.
نقیب‌الله فایق والی فاریاب وضعیت را بسیار نگران کننده توصیف می‌کند و می‌گوید، تلاش داریم که غیر نظامیان را از این وضعیت نجات دهیم. تصاویر منتشر شده از این ولسوالی که مردم آن با گرسنه‌گی دست و پنجه نرم می‌کنند بسیار اسفبار است.
منابع محلی فاریاب می‌گویند اگر کاری صورت نگیرد شاهد یک فاجعه انسانی خواهیم بود. ولایت فاریاب از ولایت‌هایی در شمال کشور است که مخالفان مسلح دولت در حکومت وحدت ملی ساحه نفوذ شان را گسترش داده و تحرکات گسترده‌ای دارند.
بسیاری از ولسوالی‌های این ولایت زیر تهدید طالبان قرار دارد. حکومت مرکزی مسئولیت دارد تا به وضعیت غیرنظامیان در ولسوالی پشتونکوت فاریاب رسیده‌گی کند. از مسئولیت‌های حکومت تامین حیات مردم است. گیرماندن غیرنظامیان در چنبره گرسنگی و محاصر، مشروعیت حقوقی حکومت افغانستان را زیر سوال برده است.
مردم بخشی از ولایت فاریاب در حالی گرسنه مانده‌اند که این روزها امیدواری برای تامین صلح با طالبان شدت گرفته است. تلاش‌های جاری برای مصالحه با طالبان این امیدواری را خلق کرده است که جنگ هژده ساله به آشتی ملی مبدل می‌شود.
به شمول ولایت فاریاب، دیگر ولایت‌های شمال هم چندان وضعیت ایده‌آل ندارد. سرپل یکی از ولایت‌های ناامن است. به تازه‌گی ۲۵ مسافر از مسیر راه توسط طلبان گروگان گرفته شده است. یک هفته از این رویداد غم انگیز گذشته است. متاسفانه از سرنوشت این ۲۵ مسافر که تمامی شان غیر نظامی است هیچ اطلاع وجود ندارد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا