آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثسیاستگزارش

گروه تروریستی داعش در زون غرب ناموفق بوده است

شماری از نمایند‌گان شورای ولایتی زون غرب کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری دید می‌گویند؛ افکار داعشی جایگاهی در بین مردم این نقطه از افغانستان ندارد.

شماری از نمایند‌گان شورای ولایتی زون غرب کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری دید می‌گویند؛ افکار داعشی جایگاهی در بین مردم این نقطه از افغانستان ندارد.
شاه محمود نعیمی معاون شورای ولایتی فراه می‌گوید: اسناد موثق در دسترس ندارم که حضور داعش در این ولایت را اثبات کند ولی در صورتی که حضور داشته باشد، داعشیان از حمایت «پاکستان و کشورهای غربی» برخوردار می‌باشند.
او تاکید می‌کند، طالبان حضور چشمگیری در ولایت فراه دارند که در حضور این گروه، داعش جایگاه باز نخواهد توانست.
این حرف‌ها در حالی مطرح شده که سه سال قبل تعدادی از نیروهای گروه تروریستی – تکفیری داعش در فراه تجمع کرده بودند که در مخالفت با طالبان از این ولایت رانده شده‌اند.
مهدی حدید عضو شورای ولایتی هرات گفت که «گروه تکفیری داعش دست پرورده استکبار جهانی و صهیونیست‌ها است».
به گفته او، این گروه به هدف ایجاد شکاف‌های «مذهبی و اجتماعی» در بین مسلمین جهان ایجاد شده ‌است.
او با بیان این که داعش بعد از تحولات «سوریه و عراق» در افغانستان حضور یافته، گفت:« داعشیان حملات مرگ باری را بر پیکر جامعه‌‌ای خاص داشته‌اند ولی نتوانسته‌اند پایگاه‌های نظامی شان را در اکثر نقاط کشور ایجاد کنند، اما حضور محسوسی دارند».
آقای حدید گفت:« مناطق شمال، شمال شرق و در سطح شهر حضور داعش تا حدی محسوس است.»
این عضو شورای ولایتی هرات رشد افراطیت را در این ولایت بستر مناسب برای حضور داعش دانسته گفت:« افراطیت از چندین سال بدین سو رشد قابل ملاحظه در زون غرب کشور داشته است به همین خاطر داعش از همین بستر برای حضور خویش استفاده خواهد کرد».
موصوف، به ترور علما و حملات به مساجد اشاره نموده تصریح کرد؛ امروزه اماکن مقدسه به سنگر مبدل شده که نگرانی‌های جدی را از چندین سال متوجه مردم کرده ‌است.
او گفت:« کشفیات و خنثی سازی نیروهای امنیتی در مقابل گروه‌هایی که به صورت مسلحانه در تقابل دولت دست به سلاح زده بودند موفق بوده؛ ولی آن عده از گروه‌های تکفیری که به صورت مخفی کار می‌کنند موفق نبوده است.»
با این وجود، جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید:« تمامی ولسوالی‌ها با وجود مشکلات و تهدیدات امنیتی تحت کنترول دولت قرار دارد.»
او گفت: در بعضی از نقاط دور افتاده ولسوالی‌ها طالبان حضور موقتی دارند. گاهی وقت دست به عملیات مخربانه می‌زنند.
او می‌افزاید، به خاطر حضور به موقع نیروهای امنیتی و همکاری مردم تهدیدات کاهش یافته است.
وی، در خصوص داعش می‌گوید: تفکر داعش در زون غرب کشور جا ندارد؛ مردم شدیداً از برنامه‌های حکومتی و دولتی حمایت می‌کنند.
سخنگوی اداره محلی هرات، حضور داعش را در این ولایت رد کرده و همکاری مردم را در امر مبارزه با تفکر داعشی ستودنی دانست.
آقای فرهاد می‌گوید حمایت از برنامه‌های حکومتی و امنیتی با همکاری رضاکارانه مردم جایگاه برای حضور داعش نمانده است.
فرهاد، به دستگیری چندین گروه داعش در سال‌های قبل اشاره نموده گفت: آنان به هدف حملات بر اماکن مقدس از ولایت ننگرهار وارد این ولایت شده بودند.
او گفت: در سال‌های قبل تهدیدات جدی از ناحیه گروه‌های تکفیری وجود داشت که خوشبختانه با همکاری مردم این تهدیدات کاهش یافته است.
وی بیان می‌کند؛ حضور داعش در زون غرب کشور بستگی دارد به نوعی حمایت خارجی‌ها از این گروه، داعش توانایی ندارد که در ولایت هرات پایگاه‌های نظامی ایجاد کنند.
از سویی هم، عبدالحمید ناطقی عضو شورای ولایتی غور می‌گوید:« چند سال قبل حضور داعش در این ولایت به نگرانی جدی برای باشند‌گان غوری مبدل شده بود.»
او گفت:« داعش در غور جایگاه فکری ندارد و از این رو نمی‌تواند مورد استقبال باشندگان غور قرار بگیرد.»
نماینده مردم غور تصریح کرد؛ بعضی ازحلقات طالب به خاطر باج‌گیری از دولت و سایر گروه‌ها در این ولایت از نام داعش استفاده می‌کنند.
او گفت: داعش غور طالبان دیروز است و از نام شوم آن‌ها برای تهدید مردم استفاده می‌کنند.
وی تاکید می‌کند؛ به دلیل عدم پذیرش افکار داعش در بین همه مردم نمی‌تواند آنان بیشتر به خواسته‌های خویش برسند.
در همین حال، عبدالحی خطیبی سنخگوی والی غور می‌گوید:« یک گروه گوچک چهار سال قبل در شمال فیروزکوه «دریای مرغاب» بعد از آموزش در ولایت ننگرهار در همین مناطق تجمع کرده بودند.
وی تصریح کرد؛ همین گروه مدت یک و نیم سال عملیات و کشتار افراد ملکی را تحت عنوان داعش داشتند.
خطیبی گفت:« نیروهای امنیتی برای سرکوب آنان در همین مناطق عملیاتی را راه اندازی نموده که برای فعلاً حضور داعش در ولایت غور قابل نگرانی جدی نیست.»
وی تصریح کرد؛ بقایای داعش همانا جنایت کاران محلی است که گاهی وقت به مسیر مرکز ولایت و ولسوالی دولتیار تعرض و دست به آزار و اذیت مسافرین این شاهراه‌ها می‌زنند.

او تاکید می‌کند؛ داعش در ولایت غور مورد نگرانی نبوده و نمی‌تواند جایگاهی ایجاد کنند.
همچنین نمایندگان مردم در شورای ولایتی بادغیس و نیمروز و مقامات محلی و امنیتی این ولایات حرف های شان مشابه صحبت‌های دیگر همکاران شان در سه ولایت‌ غربی کشور بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا