آخرین اخبارافغانستانسیاستصلح

گروه حل بحران انتخابات، تصامیم کمیسیون‌های انتخاباتی را سیاسی خواند

گروه حل بحران انتخابات، با نشر اعلامیه‌ای امروز شنبه (۷ ثور) تصمیم اخیر کمیسیون شکایات انتخاباتی و کمیسیون انتخابات را مبنی بر اعلام نتایج تعدادی از ولایات و حوزه کوچی‌ها، بدون رسیدگی به شکایات ناشی از انتخابات ۲۸ و ۲۹ میزان، خلاف قوانین انتخاباتی و اصل عادلانه بودن خوانده است.
به گزارش خبرگزاری دید، گروه حل بحران انتخابات اقدامات و تصامیم اخیر کمیسون‌های انتخاباتی را غیر عادلانه و نوعی تایید تقلب خوانده و خواستار تجدید نظر در آن شده است.
این گروه هشدار داده که در صورت ادامه چنین روندی، به شدت در برابر آن به اعتراضات و دادخواهی خواهد پرداخت.
اعلامیه «گروه حل بحران انتخابات»
واپسین تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی و کمیسیون انتخابات مبنی بر اعلام نتایج تعدادی از ولایات و حوزه کوچی ها – بدون رسیدگی به شکایات ناشی از انتخابات ۲۸ و ۲۹ میزان ۱۳۹۷ – خلاف همه موازین و قوانین انتخاباتی بوده، اصل عادلانه بودن آن را به طور کل زیر پرسش قرار داده است.
تصمیم نابهنگام این کمیسیون‌ها که ساعاتی پیش از افتتاح ولسی جرگه علنی شد، سبب ایجاد شک و تردید‌های زیادی بوده که برای مردم و نهادهای ناظر انتخاباتی تکان دهنده است. گروه حل بحران انتخاباتی با نشر این اعلامیه، این تصمیم را عجولانه خوانده آن را شدیداً تقبیح می‌کند. افزون بر این، این گروه با ابراز نگرانی شدید، از کمیسیون‌های انتخاباتی به ویژه از کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی می‌خواهد تا دلایل این تصمیم را که از دید ما کاملاً سیاسی و غیر تخنیکی است، واضح سازد.
به باور ما، تصامیمی از این دست صدمه‌ جدی برای دمکراسی و انتخابات بوده، اعتبار و آبروی نهادهای دمکراتیک را به شدت تضعیف می‌کند. این گونه تصامیم، کمیسیون‌های انتخاباتی را نسبت به برگزاری انتخابات‌های پیشرو (ریاست جمهوری، شورای ولایتی، شورای ولسوالی و انتخابات ولسی جرگه ولایت غزنی) در افکار عامه بی‌اعتبار خواهد ساخت.
ضمناً کمیسیون شکایات انتخاباتی با این گونه رویکرد، در واقع ضرورت موجودیت خود را جداً زیر سوال برده و به دستگاه تاییدی و مشروعیت بخشی تقلب تبدیل گردیده است و هر گاه این کمیسیون دلایل واضح این چنین تصمیم‌گیری‌اش را برای نهادها و مردم افغانستان واضح نسازد، در آن صورت وجود این نهاد عبث خواهد بود و این گروه، دادخواهی خود را برای عزل فوری اعضای این کمیسیون و به دادگاه کشانیدن آن‌ها، آغاز خواهد کرد.
و من الله التوفیق

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا