آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

حمدالله محب:

گروه طالبان تا در جنگ شکست نخورد صلح نمی‌کند

حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور در مصاحبه‌ای پیرامون خروج نیروهای خارجی از افغانستان، توانایی‌های نیروهای امنیتی و روند صلح گفت‌وگو کرد. او تاکید کرده که گروه طالبان تا در میدان جنگ شکست نخورد صلح نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دید، حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفته است که جنگ و صلح با هم ادامه دارد و طالبان هرگز صلح نخواهند کرد، مگر اینکه باور کنند در جنگ شکست می‌خورند.
آقای محب می‌گوید: « ما همه تلاش خود را می‌کنیم تا به صلح فرصتی بدهیم. ما مشتاقانه منتظریم ببینیم که آیا طالبان مایل به مصالحه هستند و در مورد نقش شان در آینده افغانستان واقع‌بین هستند یا خیر. اما اگر آن‌ها همچنان پافشاری کنند که ما مردم افغانستان را به آن‌ها تسلیم می‌کنیم، بعد، ما یک برنامه دفاعی داریم که از مردم و کشورمان حفاظت می‌کند».
وی افزود که «صلح و جنگ با هم ادامه دارد و طالبان هر گز به این زودی با ما صلح نمی‌کنند، مگر اینکه باور کنند ما می‌توانیم آن‌ها را در جنگ شکست دهیم. بنا براین، آن‌چه آن‌ها انجام می‌دهند، گرفتن وقت است چون به توانایی‌های ما باور ندارند».
مشاور امنیت ملی کشور خاطرنشان می‌کند که طالبان فکر می‌کنند وقتی امریکایی‌ها بروند، نیروهای امنیتی افغانستان از هم فرو می‌پاشد و حکومت قادر نخواهد بود تا به بقای خود ادامه دهد.
آقای محب تأکید کرد: «آن‌ها (طالبان) هنوز باور ندارند که عملیات‌ها از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی انجام می‌شود، آن‌ها ادعا می‌کنند که امریکایی‌ها حتماً‌ به ما کمک می‌کند. من خبری برای آن‌ها دارم، بدبختانه، این حقیقت ندارد».
در رابطه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده و تأثیر آن بر افغانستان، وی گفت که امریکایی‌ها بر این باور هستند که وقت آن است تا نیروها به ایالات متحده باز گردند، بنابر این، هر دولتی که روی کار آید، فکر می‌کنم این پالیسی آن خواهد بود. تنها چیزی که فرق خواهد کرد، رویکرد آن است.
وی با اشاره به احتمال بروز جنگ داخلی گفت: «اگر ما قادر به تأمین امنیت و نجات افغانستان از جنگ داخلی نباشیم، این مسئله بار بزرگی در ذهنم است که فکر می‌کنم زندگی با آن بسیار سخت خواهد بود».
مشاور امنیت ملی افغانستان تأکید می‌کند که تهدید جنگ داخلی بسیار محتمل است، اما حکومت افغانستان هر کاری می‌کند تا از آن جلوگیری کند.
او در اخیر سخنان خود از طالبان خواست با حسن نیت گفت‌وگو کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا