آخرین اخباراجتماعافغانستانجهانفرهنگ و دانشگزارش

نی:

گزارش تحقیقی نیاز مبرم جامعه ماست/ خبرنگاران شمال باید کار تحقیقی کنند

هرچند در هر گوشه و کنار افغانستان هزاران سوژه برای کار گزارشگری تحقیقی وجود دارد، ولی خبرنگاران کمتر به آن می‌پردازند.


تهیه گزارش‌های تحقیقی بدون شک از نیازهای مبرم جامعه رسانه‌ای پنداشته می‌شود. نهادهای رسانه‌ای همواره روی نشر گزارش‌های تحقیقی در کشور تاکید کرده است.
نی ( حمایت کننده رسانه‌های آزاد) می‌گوید، در نظامی که فساد اداری به پیمانه وسیع وجود دارد تهیه گزارش‌های تحقیقی باید اولویت کار رسانه‌ای باشد.
به گزارش خبرگزاری دید، به همین منظور دفتر ساحوی (نی) در شمال کشور، تصمیم گرفته است خبرنگاران ولایت بلخ را به نوشتن گزارش تحقیقی تشویق کند.
حمیده زیوری از آموزگاران دفتر در بلخ از یک برنامه سه ساله خبر می‌دهد که در آن، خبرنگاران از سوی دفتر نی، برای چگونگی تهیه گزارش‌های تحقیقی آموزش می‌بینند.
بانو زیوری می‌گوید این ‌روزها دفتر نی در یک کارگاه آموزشی، ۱۳ خبرنگار را از رسانه‌های شمال کشور برای تهیه گزارش تحقیقی آموزش می‌دهد.
این عضو دفتر نی، تهیه گزارش تحقیقی را برای رسانه‌ها و جامعه یک نیاز می‌داند و از جامعه رسانه‌ای می‌خواهد که روی نشر گزارش‌های تحقیقی بیشتر‌ تمرکز کنند.
در همین حال، وحیده فیضی خبرنگار تلویزیون آریانا و از شرکت کننده‌گان این کارگاه آموزشی؛ برگزاری چنین صنف‌های آموزشی را برای خبرنگاران موثر توصیف می‌کند.
شمس‌الدین از خبرنگاران آزاد که در این کارگاه حضور یافته است، می‌گوید این گونه برنامه‌ها خبرنگاران را برای نوشتن گزارش تحقیقی کمک می‌کند.
گزارش‌گری تحقیقی بخشی مهم از کار رسانه‌ای و روزنامه‌نگاری است که به باورآگاهان در جامعه رسانه‌ای افغانستان خوب جا نیفتاده است.
این آگاهان می‌گویند که نبود کادرهای مسلکی در رسانه‌ها، عدم توجه دقیق مدیران رسانه به مسئله گزارش تحقیقی، عدم حاکمیت قانون و نبود امنیت برای خبرنگار تحقیقی از مواردی است که باعث عدم رشد این حرفه شده است.
هرچند در هر گوشه و کنار افغانستان هزاران سوژه برای کار گزارشگری تحقیقی وجود دارد، ولی خبرنگاران کمتر به آن می‌پردازند.
بیژن برناویچ روزنامه‌نگار در بلخ به دید می‌گوید: کار گزارشگری تحقیقی خیلی عالی است، ولی برای کار تحقیقی زمان و بودجه لازم است که کمتر روزنامه‌نگاری به آن دسترسی دارد.
به باور او، اکثر رسانه‌ها در بدل پروژه‌های نهادهای خارجی کار می‌کند و این موضوع نیز در عدم علاقه‌مندی آنان به کار گزارشگری تحقیقی مزید علت است.
با این همه، برکارهای خوب گزارشگری تحقیقی نیز از سوی برخی رسانه‌های کشور صورت گرفته است، ولی به هیچ عنوان کافی نیست.
اختر سهیل – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا