آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

گفت‌وگوهای صلح و ارگ؛ طالبان با احزاب سیاسی مذاکره می‌کنند

تجربه در این چند سال ثابت کرده که حکومت در امر مذاکره با طالبان ناکام بوده است. رییس جمهور غنی باید این مسئله را درک کند. ولی آقای غنی نه تنها ناکامی خود را نمی پذیرد بلکه همچنان تاکید دارد که می‌تواند کاری برای صلح انجام دهد.


محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور اصرار دارد که گروه طالبان با حکومت داخل دیالوگ شود. خواستی که بارها از جانب طالبان رد شده و کوشش‌های رییس جمهور غنی را ضرب صفر کرده است. در ماه‌های اخیر حکومت به رهبری غنی زیاد تلاش کرد تا طالبان برای پایان جنگ با حکومت گفت‌وگو کنند‌.
پیشنهادات بسیار بی‌سابقه هم به طالبان داده شد و در نهایت نتیجه نداد. برای گروه طالبان حکومت افغانستان مشروعیت حقوقی و سیاسی ندارد. همچنان که کنفرانس بن و افغانستان پس آن هم مورد تایید شان نیست. طالبان بارها با رد پیشنهادات حکومت فعلی، خواستار مذاکره با ایالات متحده امریکا شده است. حکومت وحدت ملی باید این موضوع را بپذیرد که مخالفان مسلح دولت حاضر نیست با آن مذاکره کند.
اگر طالبان با حکومت داخل دیالوگ شود به این معنا است که به حکومت کابل مشروعیت داده است. نماینده‌گان طالبان در نشست مسکو تاکید روی خروج نیروهای امریکایی از خاک افغانستان کرده و گفتند که حاضرند با احزاب و نیروهای سیاسی وارد مذاکره شوند.
احزاب سیاسی نیز تمایل دارند با طالبان مذاکره کنند. چندی پیش اسماعیل خان از سران حزب جمعیت اسلامی در هرات، مدعی شد که سران مجاهدین با طالبان داخل گفت‌وگو می‌شوند. مخالفان مسلح خیلی فوری از موقف آقای اسماعیل خان استقبال کردند. تجربه در این چند سال ثابت کرده که حکومت در امر مذاکره با طالبان ناکام بوده است. رییس جمهور غنی باید این مسئله را درک کند. ولی آقای غنی نه تنها ناکامی خود را نمی پذیرد بلکه همچنان تاکید دارد که می‌تواند کاری برای صلح انجام دهد.
آقای غنی گفته که چگونگی تامین صلح در کشور پنج سال طول می‌کشد. از دید احزاب سیاسی روند مصالحه با طالبان در انحصار آقای غنی است. ایالات متحده امریکا هم به تازه‌گی دریافته است که احزاب سیاسی بهترین گزینه و طرف برای مذاکره با طالبان است. بخش بزرگی از ماموریت زلمی خلیلزاد در روند صلح رایزنی با نیرو ها و احزاب سیاسی است.
به باور نویسنده، وقتی مخالفان مسلح دولت تمایل دارند با احزاب سیاسی مذاکره کنند، این امر باید انجام شود. رییس جمهور باید از بحث صلح به حاشیه برود و اجازه دهد که روند صلح به نتیجه برسد. حکومت با پیچیده کردن بحث صلح تلاش دارد از آن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری استفاده کند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا