آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

گفت‌وگوهای میان‌افغانی؛ بهانه ممنوع!

اکنون که همه زمنیه‌ها برای شروع گفت‌وگوهای میان‌افغانی فراهم گردیده است و احتمالاً هیئت گفت‌وگوکننده حکومت نیز تا فردا وارد دوحه گردد، انتظار می‌رود تا پایان هفته جاری گفت‌وگوهای میان‌افغانی، میان نمایندگان گروه طالبان و هیئت افغانستان شروع شود

پس از چندماه تاخیر، تیم تدارکاتی حکومت برای گفت‌وگوهای میان‌افغانی، امروز چهارشنبه(۱۲ سنبله) کشور را به مقصد دوحه ترک کرده‌ است. قرار است این تیم زمینه بودوباش و امکانات لازم را برای هیئت حکومت افغانستان، در دوحه فراهم سازد.

روز گذشته ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح، در توییتی نوشت، تلاش‌های دوام‌دار حکومت سبب شده است که همه موانع و بهانه‌ها از سر راه روند صلح برداشته شود.

همچنان، فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی، امروز چهارشنبه (۱۲ سنبله)، در صحبت با رسانه‌ها گفته است که تمام موانع پیش روی مذاکرات میان‌افغانی برطرف شده‌ است. روند تبادله زندانیان به زودی پایان می‌یابد و گفت‌وگوهای میان‌افغانی آغاز می‌شود. تیم مذاکره‌کننده برای سفر به دوحه کاملاً آماده‌ است.

تکمیل روند رهایی پنج‌هزار زندانی طالبان از زندان‌های کشور و رهایی یک‌هزار زندانی حکومت که زیر اسارت طالبان قرار داشتند، از پیش‌شرط‌های گروه طالبان برای شروع گفت‌وگوهای میان‌افغانی بود که شمار زیاد این زندانی‌ها، هم از طرف حکومت و هم از طرف گروه طالبان آزاد شدند.

در این میان، حکومت روند رهایی چهارصد زندانی گروه طالبان را که جرم‌های سنگین داشتند، به تعلیق درآورد. پس از برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح بخش زیادی از این زندانی‌ها آزاد شدند. با این همه اما، پیش‌شرط طالبان برای شروع گفت‌وگوهای میان‌افغانی برآورده نشد و سه‌صدوبیست زندانی این گروه در زندان‌های کشور باقی ماند.

شورای امنیت ملی کشور که روند رهایی زندانی‌های طالبان را به عهده دارد، رهایی سه‌صدوبیست زندانی گروه طالبان را وابسته به رهایی سی کماندوی حکومت که در اسارت طالبان قرار داشتند، خواند.

اکنون، گفته می‌شود که از روز دوشنبه(دهم سنبله) به این طرف، دوصد تن از زندانی‌های طالبان از زندان‌های کشور آزاد شده‌اند. گروه طالبان نیز شش تن از کماندوهای حکومت را از اسارت آزاد کرده ‌است.

در همین حال، برخی منابع از دفتر شورای امنیت ملی کشور به رسانه‌ها گفته‌اند که امروز(دوازدهم سنبله)، یک‌صدوبیست تن از زندانی‌های طالبان از زندان‌های کشور آزاد گردیده‌اند. با آزادی یک‌صدوبیست زندانی باقی‌مانده گروه طالبان از زندان‌های دولت افغانستان، روند رهایی زندانی‌های طالبان تکمیل می‌شود.

منبع همچنان گفته که گروه طالبان چهار تن از کماندوهای ارتش افغانستان را دیروز آزاد کرده، دو تن دیگر را امروز آزاد می‌کند، اما در مورد بقیه کماندوها گفته‌ است که آنان کشته شده‌اند.

با تکمیل شدن رهایی زندانی‌های گروه طالبان تمام سدها از سر راه گفت‌وگوهای میان‌افغانی برداشته می‌شود. اکنون که همه زمنیه‌ها برای شروع گفت‌وگوهای میان‌افغانی فراهم گردیده است و احتمالاً هیئت گفت‌وگوکننده حکومت نیز تا فردا وارد دوحه گردد، انتظار می‌رود تا پایان هفته جاری گفت‌وگوهای میان‌افغانی، میان نمایندگان گروه طالبان و هیئت افغانستان شروع شود.

نویسنده

ضمیر محب- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا