آخرین اخبارجهانسیاست

گوترش در نشست شورای امنیت: افغانستان به «جنهم یخ زده» مبدل شده است

خبرگزاری دید: دبیر کل سازمان ملل متحد چهارشنبه شب (۶ دلو) در نشست شورای امنیت این سازمان گفت که افغانستان شش ماه پس از تسلط طا-لبان به نخ آویزان شده و زندگی روزمره برای افغان‌ها به «جهنم یخ‌زده» تبدیل شده است.

به گفته آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد، افغان‌ها در چنگال زمستان سرد و پر از برف قرار دارند و بیش از نیمی از مردم افغانستان با گرسنگی شدید روبرو هستند.
آنتونیو گوترش بار دیگر خواستار تعلیق قوانینی شد که عملیات امدادرسانی را در افغانستان محدود می‌کند؛ زیرا به گفته او، میلیون‌ها افغان در کشور از گرسنگی شدید رنج می‌برند، آموزش و خدمات اجتماعی در آستانه فروپاشی است و کمبود نقدینگی ظرفیت سازمان ملل و نهادهای امددرسان را برای کمک محدود می‌کند.
او با اشاره به این که ۱۵ عضو شورای امنیت ماه گذشته یک معافیت بشردوستانه از تحریم‌های سازمان ملل متحد برای افغانستان را تصویب کرد، گفت: «ما باید به مؤسسات مالی و شرکای تجاری اطمینان قانونی بدهیم که می‌توانند بدون ترس از نقض تحریم‌ها با اپراتورهای بشردوستانه کار کنند».
پس از تسلط طالبان حدود ۹.۵ میلیارد دالر از ذخایر ارزی بانک مرکزی در امریکا و خارج از کشور مسدود شده است. هم‌چنان کمک‌های توسعه‌ای به افغانستان متوقف شده است. این موضوع به اضافه تحولات سیاسی، به فقر گسترده دامن زده است.
در ماه دسمبر سال گذشته کمک‌ کنند‌گان با انتقال ۲۸۰ میلیون دالر از ۱.۵ میلیارد دالر که در صندوق امانت بازسازی افغانستان نگهداری می‌شد، موافقت کردند. این پول به حساب برنامه جهانی غذا و یونیسف منتقل شد.
دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید که پول باقی مانده این صندوق نیز باید برای نجات زندگی مردم افغانستان در زمستان جاری آزاد شود.
سازمان ملل متحد در اوایل ماه جاری درخواست ۴.۴ میلیارد دالر کمک بشردوستانه را برای افغانستان مطرح کرد. این سازمان روز چهارشنبه اعلام کرد که به ۳.۶ میلیارد دالر دیگر برای بهداشت و آموزش، زیرساخت‌های اساسی، ارتقای معیشت و انسجام اجتماعی و به ویژه زنان و دختران نیاز است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا