آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

یوناما: ما در انتخابات مطلقاً بی‌طرف هستیم

اداره معاونت سازمان ملل متحد(یوناما) در اطلاعیه‌ای تاکید کرده است که این نهاد در روند انتخابات مطلقاً بی‌طرف بوده و از هیچ جناح مشخص حمایت نمی‌کند. این اطلاعیه پس از آن منتشر شد که یک کمیشنر کمیسیون انتخابات این نهاد را به دخالت در روند انتخابات متهم کرد.

اداره معاونت سازمان ملل متحد(یوناما) در اطلاعیه‌ای تاکید کرده است که این نهاد در روند انتخابات مطلقاً بی‌طرف بوده و از هیچ جناح مشخص حمایت نمی‌کند. این اطلاعیه پس از آن منتشر شد که یک کمیشنر کمیسیون انتخابات این نهاد را به دخالت در روند انتخابات متهم کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، یوناما در اطلاعیه‌ای که چهارشنبه(۲۲عقرب) منتشر شد، صراحتاً اظهار کرده که در روند انتخابات افغانستان از هیچ جناح حمایت نکرده است.
پس از نشر نامه‌ یوناما عنوانی رییس کمیسیون انتخابات که در آن نسبت به رفتار توهین‌آمیز مولانا عبدالله در برابر یک مسئول کمیسیون انتخابات، این نهاد متهم به جانبداری از جناح مشخص در انتخابات شد.
متن کامل اعلامیه:
بی طرفی مطلق یوناما در حمایت از روند انتخابات
کابل – هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) اطلاعات ذیل در پیوند به مکاتبه رسمی میان رییس یوناما و رییس کمیسیون مستقل انتخابات را که اخیراً در رسانه‌ها در مورد آن گزارش داده شده و همچنان اظهارات و تبصره هایی که بعداً در رسانه‌های افغانستان به آن پرداخته شده است، ارائه می‌نماید.
منحیث بخشی از ماموریت محوله‌اش از جانب شورای امنیت ملل متحد و بر مبنای تقاضای مسئولین افغان، یوناما از نهادهای انتخاباتی افغانستان و اجراآت شان جهت مدیریت انتخابات با اعتبار حمایت می‌نماید.
رییس یوناما به تاریخ ۱۰ نوامبر به رییس کمیسیون مستقل انتخابات نامه‌ای فرستاد و خواهان توجه وی به نگرانی این ماموریت درباره حادثه‌ای شد که در آن رفتار یک کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات نامناسب دانسته شده و در تناقض با قانون انتخابات افغانستان قرار داشته است. این نامه از کمیسیون انتخابات خواسته است تا برای رسیدگی به این موضوع اقداماتی را روی دست گیرد.
به تأسی از ماموریت یوناما برای مشوره دهی به ادارات انتخاباتی افغانستان، هدف از فرستادن این نامه حمایت و پاسداری از شفافیت امور کمیسیون مستقل انتخابات و احترام به قانون انتخابات می‌باشد.
جای نگرانی است که این نامه به رسانه‌ها درز نمود و بعضی با پرداختن جنبه سیاسی به آن تلاش کرده‌اند تا هدف و محتوای این نامه را نادرست جلوه دهند.
یوناما یک بار دیگر تاکید می‌کند که این نهاد بی‌طرفی مطلق خویش را در حمایت از ادارات انتخاباتی افغانستان حفظ می‌نماید و به قانون انتخابات کشور و تمامی تلاش‌ها برای مبارزه با تقلب احترام می‌گذارد.
یوناما از کمیسیون مستقل انتخابات توقع دارد تا موضوعی را که در نامه مورخ ۱۰ نوامبر مطرح گردید به صورت عادلانه و کامل بررسی نماید و یافته هایش را به موقع به نشر رساند.
یوناما با ارایه مشوره های بی طرفانه و کارشناسانه به کارش در خصوص حمایت از ادارات انتخاباتی در راستای یک پروسه آزاد و با اعتبار انتخاباتی مبتنی بر حاکمیت قانونس ادامه خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا