آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

۴۵ کشمش‌خانه عصری در چهار ولایت شمالی ساخته شد

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از طریق برنامه‌ ملی باغداری و مالداری «NHLP» کار ساخت ۴۵ کشمش‌خانه‌ عصری را برای انگورداران به پایان رساند.

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری از طریق برنامه‌ ملی باغداری و مالداری «NHLP» کار ساخت ۴۵ کشمش‌خانه‌ عصری را برای انگورداران به پایان رساند.
به گزارش خبرگزاری دید، کار ساخت این کشمش‌خانه‌ها در سال ۲۰۱۸ آغاز شده بود و حالا باغداران بهره‌برداری از آن را آغاز کرده‌اند.
هر یک از این کشمش‌خانه‌ها ۱۰ متر طول و پنج متر عرض و پنج متر بلندی ساخته شده است.
هر کدام از این کشمش‌خانه‌ها در یک زمان، گنجایش بدل سازی ۵ تا ۷ تن انگور را به کشمش دارد.
ساخت این کشمش‌خانه‌ها در بلند بردن اقتصاد باغداران بسیار اثربخش است چون کشمشی که در این کشمش‌خانه‌ها تولید می‌گردد به مراتب با کیفیت‌تر از کشمشی است که به طور عنعنه‌ای تولید و در بازارهای کشور عرضه می‌شود.
از این میان،‌۱۰ کشمش‌خانه در سرپل، ۱۸کشمش‌خانه در فاریاب، ۱۰ کشمش‌خانه در جوزجان و ۷ کشمش‌خانه‌ دیگر در ولایت بلخ ساخته شده است.
کشمش یکی از اقلام مهم صادراتی افغانستان است و ساخت کشمش‌خانه‌های عصری در معیاری‌سازی کشمش تولید شده انگورداران، کمک زیادی می‌کند.
وزارت زراعت در چندین سال اخیر، صدها کشمش‌خانه را از طریق برنامه‌ی ملی باغداری و مالداری و دیگر برنامه‌های خود، در ولایت‌هایی که انگورداری مروج است ایجاد کرده است.
انگورداران با ابراز رضایت از ساخت این کشمش‌خانه‌ها برای‌شان می‌گویند که پیش از این به صورت سنتی به تولید کشمش می‌پرداختند که کشمش‌های تولیدشده‌ی‌شان خریداران اندکی داشت، اما حالا که به صورت معیاری کشمش تولید می‌کنند توانسته‌اند میزان قیمت و مشتریان کشمش‌شان را بیش‌تر کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا