آخرین اخباراسلایدشوافغانستانحقوق بشرخبر های مهمگزارش

۷ سرطان از روزهای تاریک حقوق بشر در کشور است/ تروریزم قوم و مذهب و زبان نمی‌شناسد

وحید عارفی از اعضای خانواده احمد جاوید یکی از قربانیان حادثه ۷ سرطان، در این نشست خبری گفت: تروریزم قوم و زبان نمی‌شناسد، همانطور که می‌بینیم امروز دو شخص با دو ‌زبان و مذهب مختلف را هدف قرار داده است.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر کشور به مناسبت کشته شدن دو کارمند این کمیسیون در یک حمله تروریستی در کابل، می‌گوید که ۷ سرطان یکی از تاریک‌ترین روزهای تاریخ حقوق‌ بشر افغانستان است.
به گزارش خبرگزاری دید، شهرزاد اکبر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز شنبه( ۱۴سرطان) در یک نشست خبری به مناسبت کشته شدن دو‌ کارمند این نهاد در حمله تروریستی گفت: ۷ سرطان امسال از تاریک‌ترین روز‌ها در تاریخ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان است، در آن روز ما دو همکار خود را که دو فرد ملکی و در راه رفتن به دفتر بودند از دست دادیم.


رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر از دولت می‌خواهد تا تحقیقی را که در رابطه به این حادثه آغاز کرده بود، نهایی کند و عاملین حادثه ۷ سرطان باید دستگیر و با عدالت روبرو شوند.
وی همچنان اشاره کرد که بر اساس قانون جنگ، افراد ملکی نباید از سوی هیچ گروه نظامی و جنگی مورد حمله قرار گیرد.
خانم اکبر در این نشست خبری از‌ طرف‌ها جنگ خواست که به خشونت‌ها پایان داده و در پروسه صلح ادغام شوند.


در همین حال، وحید عارفی از اعضای خانواده احمد جاوید یکی از قربانیان حادثه ۷ سرطان، در این نشست خبری گفت: تروریزم قوم و زبان نمی‌شناسد، همانطور که می‌بینیم امروز دو شخص با دو ‌زبان و مذهب مختلف را هدف قرار داده است.
او افزود: از همه گروه‌ها می‌خواهیم تا از این‌ فرصت که پیش آمده استفاده کنند و دست از جنگ بردارند، تمام اقوام افغانستان داغ‌دار هستند و بس است باید برای تامین صلح کار کنیم.
او از دولت خواست که عاملان ترور دو کارمند کمیسیون حقوق بشر را شناسایی و مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار دهد.
لیمه احمد -خواهر فاطمه خلیل قربانی دوم این حادثه- نیز گفت: من و فاطمه هردوی مان در جنگ به دنیا آمده بودیم و به غیر از جنگ واقعیت دیگری را نمی‌شناختیم، از سیاسیون افغانستان هیچ چیز نمی‌خواهم چرا که خود زمانی در حکومت وظیفه اجرا می‌کردم.


گفتنی است که احمد جاوید فولاد و فاطمه خلیل دو کارمند کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان بودند که هردو در روز ۷ سرطان قربانی انفجار ماین مغناطیسی شدند.

نویسنده

گزارش از سید محمد حسین حسینی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا