آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

‌اداره موقت؛ ارگ ناخواسته زمینه آن را فراهم می‌کند

عملکرد و ناکامی حکومت کنونی در حوزه‌های مختلف سبب می‌گردد تا حکومت موقت در افغانستان شکل بگیرد. در واقع اسباب این حکومت را شخص آقای غنی و حلقه نزدیک به وی فراهم کرده است.

این روزها یک بار دیگر بحث شکل‌گیری اداره موقت به گونه جدی مطرح می‌شود. حرف اساسی این خواهد بود که رهبری حکومت وحدت ملی زمینه شکل‌گیری چنین حکومتی را فراهم کرده است. اظهارات تازه حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور به دماغ امریکایی‌ها خوش نخورده است.
یک عضو ارشد وزارت خارجه امریکا گفته است که سخنان مشاور امنیت ملی افغانستان روابط نیک کابل و واشنگتن را آسیب می‌زند.
حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی به تازگی گفته است که زلمی خلیلزاد نماینده ارشد امریکا برای پروسه صلح افغانستان به دنبال مقاصد شخصی خودش و ایجاد حکومت موقت است.
بحث شکل‌گیری حکومت موقت از دیر زمانی است که در سیاست افغانستان مطرح می‌شود. محمد اشرف غنی رییس جمهور از کسانی است که با ایجاد اداره موقت در افغانستان مخالفت کرده و گفته طرح ایجاد چنین حکومتی در بیرون از کشور ریخته می‌شود.
عملکرد و ناکامی حکومت کنونی در حوزه‌های مختلف سبب می‌گردد تا حکومت موقت در افغانستان شکل بگیرد. در واقع اسباب این حکومت را شخص آقای غنی و حلقه نزدیک به وی فراهم کرده است.
جدول زمانی انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید که انتخابات در ۲۹ سرطان سال آینده برگزار خواهد شد. این روز ها دیده می‌شود که برای حامیان کابل روند صلح مهم تر از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.
ایالات متحده تلاش دارد تا هر چه زودتر با گروه طالبان برای پایان جنگ به توافق برسد.
امریکایی‌ها نیز پی برده‌اند که رهبری حکومت کنونی روند گفت‌وگوی‌های صلح را سبوتاژ می‌کند. از دید احزاب سیاسی نیز چنین است و حکومت به تنهایی در برابر برقراری صلح در کشور ایستاده است و مانع آمدن آن می‌شود.
نا هماهنگی میان کابل و واشنگتن در پروسه صلح روشن می‌سازد که امریکا برای رسیدن به صلح عجله دارد و کابل خیلی کند پیش می‌رود.
اگر امریکایی‌ها به زودی موفق نشوند که با طالبان به توافق برسند، بدون شک از خیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می‌گذارند و روی شکل‌گیری حکومت موقت کار می‌کنند.
حکومت کنونی نه تنها که برای طالبان قابل قبول نیست برای احزاب سیاسی و دیگر نیروهای افغانستان هم قابل قبول نیست. ناسازگاری میان حکومت و احزاب سیاسی زمینه را برای شکل‌گیری حکومت موقت سخت فراهم نموده است.
اوضاع داخلی کشور به شدت وخیم است. این وضعیت برای حامیان کابل به هیچ وجه قابل حمایت نیست. نبود یک اجماع افغانستان شمول در روند صلح ازنشانه‌های شکست حکومت است.
اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، امریکایی‌ها به گونه روشن اعلام می‌کنند که با شکل‌گیری حکومت موقت موافق هستند. امریکایی‌ها تاکنون به گونه روشن نگفته‌اند که خواهان حکومت موقت هستند. بدون شک امریکا به دنبال چنین یک فرصت است. حوادث اخیر نشان می دهد که رییس جمهورغنی این فرصت را برای کاخ سفید فراهم کرده است.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا