آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

‌جنرال دوستم و نوستالوژی کودتا

باید جنرال صاحب درک کرده باشد که برگشت به گذشته ناممکن است. اگر برگشت به دوره طالبانی منفور مردم است پس شک نکنید که دوره «دوستم پاچایی» و « پهلوان سالاری» و « پول جنبشی» نیز برای مردم پذیرفتنی نیست

جنرال دوستم روز گذشته در مراسم گرامی‌داشت از امیر علیشیر نوایی(شاعر، سیاست مدار و هنرمند شهیر دوره تیموری هرات) در جوزجان، اظهاراتی علیه نظام انتخاباتی کشور انجام داد و ظاهراً هشدار داد که در صورت «پیروز اعلام نشدن» تیم ثبات و همگرایی حکومت موازی اعلان خواهد کرد.
جنرال دوستم اینک نزدیک هفتادسالگی است و دست کم ۴۰ سال می‌شود که در عرصه سیاسی و نظامی افغانستان فعالیت دارد. او در نظامی گری مطرح شد، کودتا کرد و به سیاست روی آورد، سیاست مدار شد ولی همواره شبح نظامی گری را با خود حفظ کرد. او زمانی که معاون اول ریاست جمهوری نیز شد، بیش از شش ماه نتوانست به کار سیاسی بپردازد و عزم جنگ نمود. این خوی و شبح نظامی که جنرال همواره با خود داشته، جمع طعم شیرین کودتایی که در نظام کمونستی داکتر نجیب انجام داد، همواره برایش نوستالوژی آفریده و هر ازگاهی سخن از کودتا می‌زند، هرچند در لفافه سیاست.
جنرال ما باید درک کند که اکنون نزدیک به ۲۰ سال است که نظام جمهوری مبتنی بر اراده ملت تاسیس شده و حکومت جدید فقط از طریق انتخابات می‌تواند مشروعیت کسب کند و لاغیر و مرجع قانونی و مشروع اعلان نتیجه انتخابات هم کمیسیون انتخابات است.
هرچند از جنرال دوستم اظهار چنین سخنانی بعید نیست چون همواره خوی نظامی‌گری و سرکشی او بر سیاست و تدبر تاخته است. این خوی نظامی گری در قضایایی مثل اکبربای و احمد ایشچی به درخشندگی آفتاب پیداست، ولی اکنون بعد از گذشت ۱۸ سال از تاسیس نظام جمهوری، برگزاری چندین دور انتخابات و دست کم سه دوره ریاست جمهوری، باید جنرال صاحب درک کرده باشد که برگشت به گذشته ناممکن است. اگر برگشت به دوره طالبانی منفور مردم است پس شک نکنید که دوره «دوستم پاچایی» و « پهلوان سالاری» و « پول جنبشی» نیز برای مردم پذیرفتنی نیست.
مثل معروفی داریم با این مضمون که « کور از خدا چه می‌خواهد جز دو چشم بینا» اکنون نیز مخالفان نظام و دموکراسی و آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها و حقوق بشر و حقوق زنان از خدا چه می‌خواهند، جز نفاق، پراکندگی، آشفتگی و بوی کودتا از درون نظام. چنین اظهاراتی آن هم از جانب یک سیاست مدار مطرح، در واقع آب ریختن به آسیاب دشمن، خط بطلان بر مردم سالاری و خواب شیرین کودتا مگر چیز دیگری تعبیر تواند شد.
چنین می‌پندارم که جنرال صاحب دوستم پیش از اظهار چنین سخنانی باید با مشاوران، موتلفان و هم تیمی‌هایش خوب مشوره نموده و پس از غربالگری لب به سخن بکشاید. اکنون دوره رسیدن به قدرت از کوچه کودتا گذشته است.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا