آخرین اخبارافغانستانمصاحبه

شهرداری کابل: جواز سیر وسایط شهر کابل برقی می‌شود

پلان درازمدت شهرداری کابل شامل الکترونیک‌سازی جواز رانندگی و جواز سیر موتر می‌شود؛ طوری که بعد از این لایسنس و جوازسیر از شکل کتابچه‌ای به یک کارت الکترونیک تغییر شکل خواهد کرد و این برنامه تا هفت‌ماه آینده به مرحله اجرا خواهد رسید.

گفت‌‏وگو با عبدالجلیل سلطانی رییس نشرات شهرداری کابل



اختر سهیل
خبرگزاری دید: چطور شد که مدیریت ترافیک به شهرداری کابل منتقل شد؟
عبدالجلیل سلطانی: مدیریت ترافیک شهر کابل به‌ تاریخ ۸ عقرب سال جاری طی یک نشست خبری رسماً از وزارت داخله به شهرداری کابل واگذار شد. یک‌دست‌سازی فعالیت‌های ترافیک از یک منبع واحد، منطق انتقال مدیریت ترافیک از وزارت داخله به شهرداری خوانده شده است. در اکثر کشورهای جهان، مثل کشورهای اروپای غربی، امریکا، کانادا و سایر کشورها به جز چند کشور که در حول و حوش روسیه قرار دارند، مدیریت ترافیک مربوط شهرداری می‌شود.
خبرگزاری دید: آیا برای شهرداری مشکل نیست که ترافیک کابل را هم مدیریت کند؟
عبدالجلیل سلطانی: بحث انتقال مدیریت ترافیک از وزارت داخله به شهرداری به ‌تاریخ ۷ میزان سال ۱۳۹۵ در شورای عالی توسعه‌ شهری مطرح و در ماه حوت سال ۱۳۹۵ این طرح از سوی رییس‌ جمهور منظور شد. سرانجام به‌تاریخ ۸ عقرب سال جاری با امضای تفاهم‌نامه میان وزارت داخله، وزارت شهرسازی و شهرداری کابل، مدیریت ترافیک شهر کابل رسماً به شهرداری واگذار شد. مدیریت ترافیک کابل توسط یک بورد مشترک که در رأس آن سرپرست شهرداری قرار دارد، رهبری می‌شود. بقیه فرمانده زون ۱۰۱ آسمایی، معیین خدمات شهری شهرداری کابل، معیین ترانسپورتی شهرداری کابل و یک‌تن از وزارت ترانسپورت اعضای این بورد مشترک هستند. پس از آن‌که مدیریت ترافیک کابل از وزارت داخله به شهرداری سپرده شد، شهرداری کابل یک‌سلسله‌ اقدام‌های تازه برای بهبود وضعیت ترافیک در نظر گرفت؛ از جمله الکترونیک‌سازی ثبت وسایط و صدور جواز رانندگی و تنظیم دست‌فروشان از موارد عمده‌ای است که شهرداری روی آن‌ها کار می‌کند.
خبرگزاری دید: در خصوص صدور جواز راننده‏گی کمی معلومات بدهید؟
عبدالجلیل سلطانی: برنامه‌ الکترونیک‌سازی ثبت وسایطی که در شهر کابل گشت‌و‌گذار می‌کنند، شامل دو مرحله‌ کوتاه‌مدت و درازمدت می‌شود. پلان درازمدت شهرداری کابل شامل الکترونیک‌سازی جواز رانندگی و جواز سیر موتر می‌شود؛ طوری که بعد از این لایسنس و جوازسیر از شکل کتابچه‌ای به یک کارت الکترونیک تغییر شکل خواهد کرد و این برنامه تا هفت‌ماه آینده به مرحله اجرا خواهد رسید. در برنامه‌ کوتاه‌مدت، دیتابیس ابتدایی ترافیک کابل که دوازده سال قبل توسط یک شرکت ساخته شده بود و فعلاً کارایی ندارد انکشاف داده می‌‌شود. در دیتابیس فعلی تنها جواز سیر موترها ثبت است. کار روی بهبود دیتابیس آغاز شده است و تا یک ماه آینده طی یک فراخوان عمومی به تمام راننده‌های شهر کابل اعلام خواهد شد که برای ثبت اطلاعات شخصی خود در دیتابیس، به مدیریت ترافیک مراجعه کنند.
خبرگزاری دید: صدور جواز راننده‏گی چطور اجرا خواهد شد؟
عبدالجلیل سلطانی: این برنامه توسط تبلیت‌هایی که با دیتابیس مرکزی مرتبط است اجرا می‌شود. مدیریت ترافیک شهر کابل قرار است تا یک ماه آینده ۱۰۰ عدد تبلیت خریداری و این برنامه را به صورت آزمایشی راه‌اندازی می‌‌کند.
خبرگزاری دید: فعالیت دست‏فروشان یک مشکل کلان است در این باره بگویید؟
عبدالجلیل سلطانی: شهر کابل با داشتن نزدیک به ۵ میلیون جمعیت، یکی از بی‌نظم‌ترین و شلوغ‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود. جاده‌های تنگ و زباله‌های انبار شده در آن و نیز موجودیت انبوهی از دست‌فروشان که باعث ازدحام ترافیکی می‌شود، در حال‌حاضر در سطح شهر کابل بیش از ۸۵ هزار دست‌فروش فعالیت‌ می‌کنند. اکنون شهرداری برای تنظیم دست‌فروشان برنامه‌هایی را روی دست دارد برنامه‌ کوتاه‌مدت و دراز‌مدت دست‌فروشان را تنظیم کند. برنامه‌ کوتاه‌مدت طوری است که دست‌فروشان در همان‌جایی‌که موقعیت دارند تنظیم می‌شوند. دست‌فروشان حق ندارند که در چهارراهی‌ها و حتا ۵۰ متر دورتر از آن فعالیت کنند و سبب ازدحام شوند.
خبرگزاری دید، شهرداری کابل با کمبود تشکیلات مواجه نیست؟
عبدالجلیل سلطانی: پس از انتقال برخی مسئولیت‌های مدیریت ترافیک از وزارت داخله به شهرداری، اکنون شهرداری کابل قصد دارد تشکیلات ترافیک را نیز گسترده‌تر و یک‌تعداد افسران ترافیک را که از اکادمی پولیس فارغ می‌شوند، جذب کند. قرار است ۳۰۰ تن از این فارغان را در مدیریت ترافیک جذب کنیم؛ از ماه آینده که آنان فارغ می‌شوند، این برنامه آغاز می‌شود و اکنون مدیریت ترافیک کابل در تشکیلات خود ۲۰۱ افسر و ۱۱۵۰ ساتنمن دارد. این تعداد فقط برای تنظیم جریان ترافیک فعالیت می‌کنند و برای تطبیق قانون وقت کافی ندارند. با افزایش تعداد افسران برای تطبیق بهتر قانون زمینه فراهم می‌شود.
خبرگزاری دید: ترافیک کابل با کمبود تجهیزات دچار نیست؟

عبدالجلیل سلطانی: مدیریت جدید ترافیک در نظر دارد که تا یک ماه آینده ترافیک کابل را با لباس‌های جدید تجهیز کند و قرار است ۱۴۵۷ جوره لباس ویژه‌ ترافیک تا یک ماه آینده آماده شود.
خبرگزاری دید: در پایان اگر فکر می‏کنید حرفی باقی مانده است مطرح کنید؟
عبدالجلیل سلطانی: ترافیک در نظر دارد که برای خط‌اندازی منظم جاده‌ها وسایط جدید و مدرن خط‌اندازی خریداری کند. در سال نخست پس از انتقال مدیریت ترافیک، شهرداری قصد دارد ۵۵ کیلومتر سرک را به‌سازی کند. هدف از این به‌سازی خط‌‌اندازی، سرسبزی، در نظر گرفتن نشانه‌های شهری مثل نصب لوحه‌ در ایستگاه‌ها است. در مرحله‌ نخست، سرک میدان هوایی الی چهارراهی شهید عبدالحق و سرک چهارراهی طره‌بازخان الی چهارراهی انصاری شهر نو شامل پروژه‌ به‌سازی می‌شود. ساخت ۸ پل هوایی استندرد که حتا سرسبزی نیز در آن در نظر گرفته شده است در نقاط مزدحم شهر از برنامه‌های دیگری است که شهرداری در نظر دارد روی آن کار کند.
خبرگزاری دید: ممنونم از اینکه فرصت تان را در اختیار ما قرار دادید.
عبدالجلیل سلطانی: از شما و از خبرگزاری دید هم سپاسگزارم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا