آخرین اخباراجتماعافغانستانتحلیلسیاست

احمد سعیدی: خلیل‌زاد را از خواب بیدار کنید، او در پی تفرقه قومی در کشور است!

خلیل‌زاد با طرح برنامه « دی دی آر» غیر منظم وسنجیده شده باعث بازگشت طالبان در صحنه شد. او به خاطر خالی ساختن عقده‌های هژمونی برخی نیروهای مسلح مردمی طرفدار دولت را که علیه طالبان جنگیده بودند، جنگ‌سالار نامید وطرح خلع سلاح آن‌هارا جزء برنامه اصولی ساخت


زلمی خلیل‌زاد سفیر پیشین امریکا در افغانستان ومهمان خود خوانده فعلی فکر می‌کند تاهنوز سفیر امریکا در افغانستان است. او در حال نعاس و آلوده با خواب در مقابل خبرنگار تلویزیون آریانا در مورد معضل بلخ و ارگ خیلی جانب‌دارانه صحبت کرد. او به سیاسیون افغانستان توهین کرد که گفت سیاسیون افغانستان دو جمع دو را هشت و یا دوازده حساب می‌کنند. یک محاسبه غلط دوم به استاد عطا محمد نور والی بلخ که خیلی پرتلاش در خدمت‌گذاری و نیک‌نام است، به طور نسبی تاخت و به زبان غیر مستقیم گفت اگر امر اشرف غنی را قبول کند هوشیار است والا فکر نکنم که آدم هوشیار محاسبه غلط داشته باشد وبعد تلویحاً تهدید کرد که امیدوار است نیاز نشود قوای بین‌المللی به زور حکم رئیس جمهور را بالای آقای نور تطبیق کنند. آخر این را بیدار کنید که تو کی هستی با منطق‌تراشی ومحاسبات مجهول، سران نیکنام افغانستان را توهین ویا تهدید کنی؟ واین را باید بدانی که مردم افغانستان تو را عقل کل نه بلکه عامل تمام مصیبت‌ها ونا هنجاری‌های افغانستان می‌دانند.
دستاوردهای خلیل‌زاد در دوران سفارتش در کابل:
ما هم فکر نمی‌کنیم خلیل‌زاد بر اساس یک محاسبه درست به حیث سفیر امریکا در کابل توظیف شده بود، بلکه بر حسب تصادف به خاطر دل‌خوشی واغوای افغان‌ها این چهره را با زبان کند و پر از لکنتش به افغانستان فرستادند. تا برنامه‌ها وپلان‌های خود را به وسیله یک افغان‌تبار عملی سازند و شما را در این نوشته به برخی عمل کرد‌های ندامت‌بار خلیل‌زاد در دوران سفارتش آشنا می‌سازم.
۱- بحران نا‌امنی وبازگشت طالبان: خلیل‌زاد با طرح برنامه « دی دی آر» غیر منظم وسنجیده شده باعث بازگشت طالبان در صحنه شد. او به خاطر خالی ساختن عقده‌های هژمونی برخی نیروهای مسلح مردمی طرفدار دولت را که علیه طالبان جنگیده بودند، جنگ‌سالار نامید وطرح خلع سلاح آن‌هارا جزء برنامه اصولی ساخت. به همین بهانه تمام مناطق طرفدار دولت را که مخالف طالبان بودند خلع سلاح و خلاء امنیتی را توسط طالبان پر کرد. درآن زمان تعداد پولیس واردوی ملی بسیار کم بود، حتی در هر ولسوالی پنجا نفر نبود واین ادارات باید توسط مردم حامی دولت حمایه می‌شد، اما خلیل‌زاد مردم طرفدار دولت را خلع سلاح و طالبان را جا بجا ساخت وبه همین ترتیب مردم از دولت دل‌سرد و به طالبان پیوستند.
۲- شر کت‌های امنیتی: سیاست تشکیل کمپنی‌های خصوصی امنیتی طرح خلیل‌زاد بود که هدفش از ساختن این شرکت‌ها واریز کردن پول به جیب دوستانش و زمینه‌سازی قاچاق وفساد در داخل دولت بود. در زمان این آقا صدها اعمال ناشایسته که قلم از اظهار آن‌ها عاجز است در شهرها ساخته شد ویا هوتل‌هایی که مروج فرهنگ بد بودند و توسط کمپنی‌های خصوصی ساخت خلیل‌زاد امنیت شان گرفته می‌شد و این امر باعث شد تا مردم افغانستان از دولت دل‌سرد وبه مخالفان تمایل پیدا کنند؛ چون تمام جرایم بزرگ در افغانستان زیر پرده همین شرکت‌ها انجام می‌شد و انتقال سلاح و مهمات در جاهای ممنوع. قاچاق، اختطاف، زورگویی و این‌که تابع قوانین افغانستان نبودند، یک دولت کاملاً جدا گانه.
۳- ساختن قانون اساسی سراپا مجمل ومتناقض که هر روز، ما را دچار مشکل می‌سازد. نواقص انتخابات نتیجه همین قانون است، مشکل تذکره از همین قانون آب می‌خورد. دیکتاتوری رییس جمهور ریشه در مواد قانون اساسی دارد. مشکل زبان، تا سرود ملی و ساختار نظام همه چیزهایی است که با مداخله مستقیم خلیل زاد منحیث اجنت بادار بر مردم ما تحمیل شده که دیگر نمی‌خواهد رنگش را ببینند.
۴- خلیل‌زاد فعلاً آمده تا آتش جنگ سمتی وقومی را در افغانستان شعله‌ور سازد از همین حالا جهتش را به طرفداری از آقای اشرف غنی معلوم ساخته. بلی اشرف غنی و خلیل‌زاد از جمله کسانی‌اند که «دیورند لاین» را به پاکستان فروخته‌اند و در بدل از پاکستان رای ومصارف انتخابات خواسته‌اند. جنگ ومخالفت اشرف غنی با پاکستان کاملاً دروغین وزرگری است. چون رییس جمهور غنی حین انتخابات با پاکستانی‌ها روابط تنگاتنگی داشت، با زدوبند‌هایی که در جریان انتخابات با مقامات پاکستانی صورت گرفته رهبری حکومت وحدت ملی حملات انتحاری وکشیدن سیم خاردار در طول مرز از طرف این حکومت و تیم شان محکوم نمی‌شود، فقط با الفاظ باریک وعوام‌فریب وبس، خاموش در برابر همه جنایات پاکستان.

۵- در زمان خلیل‌زاد بود که افغانستان از فاسدترین و ناامن‌ترین کشورهای دنیا معرفی شد. در فساد اول، در تریاک وقاچاق اول، در ضعف مدیریت اول و در نقض حقوق بشر وبی‌عدالتی اول. آخر آیا این همه مشکلات در زمان ماموریت خلیل‌زاد در افغانستان نبوده است و تمام مصیبت‌های عصر حاضر و کشت نامیمون، زاده دست کیست. لذا ملت افغانستان باید بیدار باشند وبدانند که این آدم‌ها به نام آدرس امریکا حرف‌های بی‌مورد می‌زنند و در امور دولت‌داری افغانستان مداخله می‌کنند. باید به زودترین فرصت افغانستان را ترک و به کشوری که تابیعت آنرا دارند بروند.
احمد سعیدی آگاه مسایل سیاسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا