آخرین اخبارافغانستانسیاست

کمیسیون انتخابات:

کارت‌های رای‌دهی در انتخابات آینده اعتبار ندارد/ روند استخدام کارمندان موقت آغاز شده است

کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که در سال آینده از کارت رای‌دهی استاده نمی‏‌شود و عوض آن از کارت هویت (شناسنامه) کار‏ گرفته خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری دید، محاذلله دولتی سخنگوی کمیسیون انتخابات می‌‏گوید، این طرح می‏‌تواند به شفافیت انتخابات آینده کمک کند.
در همین حال، وسیمه بادغیسی معاون عملیاتی کمیسیون انتخابات به خبرگزاری دید می‏‌گوید، ثبت نام تهیه فهرست رای‌دهنده‏‌گان تا دو ماه دیگر شروع خواهد شد.
قرار است برای نخستین بار فهرست رأی‌دهنده گان در افغانستان تهیه شود. کمیسیون انتخابات می‌گوید که این فهرست یکی از اثرگذارترین گزینه‌ها برای شفافیت در انتخابات است.
کمیسیون انتخابات می‌گوید که روند ثبت نام برای تهیه فرست رأی‌دهنده گان در پانزدهم ماه حمل سال آینده، آغاز خواهد شد.
وسیمه بادغیسی می‌گوید که برای تهیه فهرست رأی‌دهنده گان، ۳۰ تا ۴۰هزار کارمند موقت استخدام خواهد شد و روند استخدام این کارمندان، آغاز شده است.
او می‌افزاید که روند تهیه فهرست رأی‌دهنده گان سه ماه ادامه خواهد داشت:« پروسه استخدام کارمندان برای ثبت نام رأی‌دهنده‌گان آغاز شده و هم‌چنان، کتاب‌های آموزشی مربوط به تهیه فهرست رأی‌دهنده گان که براساس تذکره ورقی است، این کتاب‌ها هم تهیه شده است.»
انتخابات‌های آینده با بکارگیری از شناسنامه‌های ورقی برگزار خواهد شد؛ از همین رو قرار است تا پانزده ماه حمل، تا پیش از آغاز ثبت نام برای تهیه فهرست رأی‌دهنده‌گان، برای کسانی که شناسنامه ندارند از سوی اداره ثبت احوال نفوس شناسنامه‌های ورقی توزیع شود.
بر بنیاد آمارها، در حدود پنجاه درصد مردم افغانستان شناسنامه ندارند« طی همین پروسه که در دوم ماه حوت از سوی اداره ثبت احوال نفوس شروع می‌شود، تذکره توزیع می‌شود تا روند ثبت نام را تسهیل کند.»
در این میان، نهادهای نظارت کننده انتخابات، در باره تهیه فهرست رأی‌دهنده گان دیدگاه‌های متفاوتی دارند.
نعیم ایوب زاده رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان گفت:« من فکر می‌کنم، تهیه فهرست رأی‌دهنده‌گان یک قدم بسیار بزرگ است برای برگزاری یک انتخابات شفاف، مشروط به این که ثبت نام رأی‌دهنده گان براساس معیارهای شفافیت، مطابق قانون انتخابات، با بی‌طرفی کامل و عمل کرد مسلکی کمیسیون انتخابات تطبیق شود.»
از سویی هم، رشید یوسف رییس اجرایی نهاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‏‌گوید که طرح تهیه فهرست رای‌دهنده‌‏گان در صورتی ممکن است که دیگر نهاد‏ها کمیسیون را کمک کند.
وی بیان می‏دارد در صورتی که تهیه فهرست رای‌دهنده‌‏گان به گونه موفقانه اجرا شود، به انتخابات شفاف و همه قبول یاری خواهد رساند.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا