آخرین اخبارافغانستانسیاستمصاحبه

جنبش گذار: «افغان» هویت ما نیست

مردم افغانستان اجازه این کار را نمی‌دهد و اگر این اتفاق رخ دهد، مردم به گونه گسترده علیه حکومت انحصارگرا قیام خواهد کرد و این احتمال وجود دارد که کشور را به حوزه‌های مختلف تجزیه کند.


گفت‌‏وگو از اختر سهیل
خبرگزاری دید: به تازه‏‌گی یکبار دیگر بحث تذکره‏‌های برقی مطرح شده و جنجال‌هایی نیز در پی دارد، موقف جنبش گذار چیست؟
معترف: موقف جنبش گذار در حکومت کرزی، وقتی حتی این جنبش شکل نگرفته بود خیلی روشن بود و است. تذکره‌های برقی باید توزیع می‌شد و توزیع شود. اما شوربختانه حکومت با این روند برخورد سیاسی-قومی کرد. فرمان رییس جمهور مبنی بر تعدیل قانون ثبت احوال نفوس خلاف قانون اساسی و برخورد غیر اخلاقی است و در خصوص توزیع، موقف جنبش گذار این است که افغان و پشتون یکی است و ما افغان نیستم و اجازه نمی‌دهیم واژه «افغان» بالای دیگر اقوام تحمیل شود.
خبرگزاری دید: اگرتذکره‌های برقی با وصف مخالفت‌ها توزیع شود چطور؟
معترف: مردم افغانستان اجازه این کار را نمی‌دهد و اگر این اتفاق رخ دهد، مردم به گونه گسترده علیه حکومت انحصارگرا قیام خواهد کرد و این احتمال وجود دارد که کشور را به حوزه‌های مختلف تجزیه کند.
خبرگزاری دید: ریاست اجرایی نیز در برابر توزیع تذکره‌های برقی مخالفت کرده است، تعبیر شما از مخالفت ریاست اجرایی چیست؟
معترف: ریاست اجرایی که همان تیم اصلاحات و همگرایی است. ریاست اجرایی براساس توافق‏نامه شکل‌گیری حکومت وحدت ملی بخشی از حکومت کنونی است. بیشتر مردم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ به عبدالله رای داده بودند و آقای عبدالله در حقیقت برنده انتخابات بود. اما ریاست جمهوری دست به تقلبات گسترده و سازمان‌یافته زد.
خبرگزاری دید: جریان‌های سیاسی اهدافی را دنبال می‏‌کنند، جنبش گذار دنبال چیست؟
معترف: در نظام‌های دموکراسی نقش جریان‌ها و احزاب سیاسی خیلی روشن است. جنبش گذار دست کم یک سال پیش شکل گرفت. جنبش گذار در پی اصلاحات و تامین عدالت اجتماعی و سیاسی است.
خبرگزاری دید: در برابر حکومت کنونی اعتراضات گسترده وجود دارد، این اعتراضات ناشی از چیست؟
معترف: حکومت کنونی که همان حکومت وحدت ملی است براساس یک توافق سیاسی میان دو تیم انتخاباتی که شکل گرفت است. اما با گذشت زمان متوجه شدیم که عملکرد حکومت وحدت به سمتی روان است که برای مردم افغانستان قابل قبول نیست. محمد اشرف غنی با چند تن از نزدیکان‏اش سیاست‌های قومی و انحصار گرایی را پیش گرفتند که در نهایت برای مردم افغانستان فاجعه آفرین شد و اکنون حکومت توان حل آن را ندارد و باید حکومتی و نظامی شکل می‌گرفت که تمام مردم و احزاب سیاسی خود شان در آیینه آن مشاهده می‌کردند.
خبرگزاری دید: در نهایت پیشنهاد جنبش گذار کدام نوع حکومت است؟
معترف: تجربه و تاریخ نشان داده است که در افغانستان حکومت‌های متمرکز بحران آفرین است و پیشنهاد جنبش گذار در شرایط کنونی، حکومت غیر متمرکز است که همه چیز در ریاست جمهوری و مرکز کشور خلاصه نشود و حکومت کنونی از حکومت‌های مستبد است.
خبرگزاری دید: شما از نقض قانون در حکومت فعلی یاد آوری کردید، اگر ممکن است در خصوص توضیح دهید.
معترف: اصلاً شکل‌گیری حکومت وحدت ملی خلاف قانون اساسی است. در عمر حکومت وحدت ملی بیشتر از ۶۸ مورد از قانون اساسی از سوی مقامات بلندپایه نقض یا بهتر بگویم زیر پا شده است. وقتی حکومت خود قانون اساسی را بها نمی‌دهد، وضعیت باید چنین آَشفته باشد.
خبرگزاری دید: نگرانی‌هایی وجود دارد از این‌که حکومت به دنبال تمدید عمر کارش است، حرف جنبش گذار چیست؟
معترف: بلی جنبش گذار نیز مثل خیلی از جریان‌های دیگر نگران است که حکومت کنونی نباید بیشتر از چهار سال حکومت کند و قانون نیز چنین می‏گوید، خاین اصلی کرزی است که در دو دوره ۵ سال حکومت کرد. غنی هم چنین می‌خواهد. از دید قانون اساسی که عمر حکومت در آن روشن است به پایان عمر حکومت کنونی کم مانده است و تنها انتخابات شفاف زمینه ساز درست انتقال قدرت است.
خبرگزاری دید: حرف و برداشت جنبش گذار از تقابل ارگ و بلخ چیست؟
معترف: جنبش گذار در برابر تمام رخ دادهای سیاسی موقف خودش را اعلام کرده است. حرف ما در برابر تقابل بلخ و ارگ این است که عطا محمد نور بخشی از حکومت وحدت ملی است و غنی نمی‌تواند آقای نور را برکنار کند. حکومت وحدت بربنیاد یک توافق سیاسی شکل گرفته است. اشرف غنی تنها صلاحیت تغییرات در تیم خودش را دارد.
خبرگزاری دید: خیلی تظاهرات خیابانی در کابل مورد حمله‌های انتحاری قرار گرفت و حکومت متهم به هم‌سویی شد، آیا چنین است؟
معترف: بلی باید خدمت تان عرض کنم در داخل نظام ستونی به نام ستون پنجم وجود دارد و شبکه‌های تروریستی با هم‌سویی با همین ستون پنجم دست به حملات انتحاری یا انفجاری می‌زنند و حکومت با این اقدام‏‌اش می‌خواهد گلوی آزادی و اعتراض‌های مدنی را بگیرد که موفق هم نخواهد شد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا