آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

سیاف در مراسم تجلیل از درگذشت مارشال در واکنش به حکمتیار:

مارشال فهیم پاسدار جهاد و مقاومت بود/ دهن کسانی را که حلال خدا را حرام و حرام را حلال می‌گویند، ببندید

امروز جمعه ( ۱۸ حودت ) تالار لویه جرگه در پایتخت کشور شاهد مراسم بزرگ‌داشت از چهارمین سالروز وفات مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری پیشین بود. در این مراسم با شکوه رهبران جهادی، احزاب سیاسی، نمایندگان هر دو مجلس، وزیران کابینه و مردم حضور یافته بودند و هر کدام در صحبت‌های شان پیرامون ویژه گی‌های منحصر به فرد« مارشال افغانستان» اشاره کردند.
حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور محمد قسیم فهیم را « مارشال افغانستان » توصیف کرد و افزود که مارشال فهیم به دنبال یک افغانستان یک‌پارچه و یک‌صدا بود و ما هم راه و ارزش‌های فکری او را برای داشتن یک آینده با ثبات پیش می‌گیریم.
حامد کرزی با اشاره به وضعیت بحرانی کشور گفت که « درد وطنی را تنها با داروی وطن » می‌توانیم درمان کنیم.
در همین حال، عبدالرب رسول سیاف از رهبران جهادی گفت که مارشال محمد قسیم فهیم پاسدار ارزش‌های جهاد و مقاومت بود و افغانستان غیر از مجاهدین، دیگر چیزی ندارد که از آن دفاع کنیم.
آقای سیاف خطاب به داکتر عبدالله گفت که حکومت باید جلو فعالیت شبکه‌های جاسوسی را بگیرد و این گروه کشور را به سمت خرابی سوق داده است.
وی بیان داشت که توطیه‌های بزرگی علیه ملت افغانستان جریان دارد و مردم شجاع کشور این توطیه‌ها را خنثی می‌سازد و هیچ‌کس نمی‌تواند مردم افغانستان را چند پارچه و چند تقسیم کند.
در حالی که گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی خواهان واگذاری برخی از ولایت‌های کشور به گروه طالبان شده بود و گفته بود که این ولایت‌ها، مناطق صلح نامگذاری شوند. اما آقای سیاف تاکید کرد که مجاهدین و مردم افغانستان، همانگونه که در دفاع از این سرزمین ایستاده بودند در تامین صلح نیز پیش قدم‌اند؛ چون صلح امر خداوند است.
این چهره سرشناس جهادی خطاب به سران حکومت گفت:« اما پیشنهاد من این است که پیشکش داشته باشید اما پیش پرداخت نداشته باشید. بگویید که بیایید این وطن‌تان است برای‌تان وزارت می‌دهیم، برای‌تان این می‌دهیم و آن می‌دهیم، بگویید در هر جایی که زندگی می‌کنید، حزب سیاسی بسازید و دیگه و دیگه اما پیش از پیش به خاطر خدا از جیب این ملت کسی کته بخشی نکند».
وی از مخالفان مسلح خواست که به دنبال به دست آوردن یک ولایت و یا چند ولایت نباشند، با مردم خود سازش کرده و تمام کشور را از خود بسازند.
سیاف گفت:« بیا یک ولایت را از پیش ملت نخواه، با مردم و ملت خود جور بیا و صاحب کل ملک شو و ملک را از خود بسازد. ما این کار را کرده نمی‌توانیم که در حویلی خود میخ ملا نصرالدین را بکوبیم، باز صبا روز بینی خوده قایم گرفته در حویلی کَشته نتوانیم؛ صلح آرزوی ماست بیایید که آمدید شریک کل خانه و کل ملک هستند».
این رهبر جهادی در واکنش به سخنان حکمتیار در مورد حملات اتنحاری گفت:«هرکس حق دارد نظر خود را داشته باشد، هر کس حق اظهار نظر دارد اما به خاطر خدا این تقاضا را از هر کس دارم که نظر خود را سر دین تحمیل نکند، نظر خود را سر شریعت تحمیل نکند، بگو که این نظر من است، نگو که این حلال است یا این حرام است، بخاطر این که حلال و حرام خداوند معلوم است. حلال و حرام را خدا و رسولش بیان کرده، ما از کجا شدیم که بخیزیم و بگوییم که این حلال است و این حرام است این جایز است این ناجایز است…هر کس این گپ را می‌زند دهانش را بسته کنید».
سیاف با اشاره به حمله انتحاری امروز در نزدیکی مصلی شهید مزاری در حوزه ششم امنیتی شهر کابل گفت:« در اجتماعی که به خاطر استاد مزاری دایر بود در چند متری انتحاری صورت گرفت، همان انتحاری که تا حال هم قال مقال روان است سرش که حلال است و حرام است، این وضع ماست».
از سویی هم، داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، وضعیت کنونی را در کشور شکننده خوانده و تاکید می‌کند که افغانستان در خطیرترین حالت خود قرار دارد.
رییس اجرایی، در این مراسم با اشاره به شخصیت و کارکردهای مارشال افغانستان در دوره جهاد، مقاومت و نظام پسا طالبان تاکید کرد که وحدت، عدالت و برابری اساس اندیشه مارشال را شکل می‌داد و مارشال همیشه تاکید می‌کرد که افغانستان نباید به تفرقه‌های گذشته برگردد.
داکتر عبدالله گفت:«مارشال بر این باور بود که افغانستان نباید به تفرقه‌های گذشته برگردد. چیزی که افغانستان را ضعیف ساخته و امروز هم متاسفانه افغانستان را ضعیف می‌سازد تفرقه‌هایی است که در بین مردم ایجاد شده و منشا آن عدم آگاهی و ناآگاهی از وضعیت و عدم تعهد واقعی به آرمان‌های مردم و عدالت است و بی عدالتی‌هایی که صورت گرفت و صورت می گیرد».

با این همه، ریاست اجرایی کشور در خصوص انتخابات آینده کشور گفت که کمیسیون انتخابات و حکومت باید اعتماد مردم را به خود جلب کند.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید کابل

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا