آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

پیروزی پوتین در انتخابات روسیه حتمی است

پوتین در نظر سنجی‌ها در جلو قرار دارد. پژوهش‌گران نزدیک به دولت، پیش بینی می‌کنند که او بیش از ۷۰ درصد آرا را به دست می‌آورد. این یک رکورد شخصی برای این افسر پیشین «کی جی بی» یا استخبارات روسیه خواهد بود که در سال ۲۰۰۰ برای نخستین بار به عنوان رییس جمهور انتخاب شد.


ولادیمیر پوتین در حال حاضر، خودش را به عنوان یک دولتمرد پیروزمند و در اوج قدرت نمایش می‌دهد. انتخاب دوباره او به مقام ریاست جمهوری روسیه در انتخابات هژدهم مارچ مطمئن به نظر می‌رسد و پیامدهای آن نگران کننده است.
ولادیمیر پوتین در چهارمین دور مقامش به عنوان رییس جمهور قرار دارد و به نظر می‌رسد که شش سال دیگر سرنوشت کشورش را تعیین کند، زیرا در پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری هژدهم مارچ شکی وجود ندارد. این امر در روسیه چیز نوی نیست.
پوتین در نظر سنجی‌ها در جلو قرار دارد. پژوهش‌گران نزدیک به دولت، پیش بینی می‌کنند که او بیش از ۷۰ درصد آرا را به دست می‌آورد. این یک رکورد شخصی برای این افسر پیشین «کی جی بی» یا استخبارات روسیه خواهد بود که در سال ۲۰۰۰ برای نخستین بار به عنوان رییس جمهور انتخاب شد.
لیو گودکوف جامعه شناس و رییس انستیتوت امور پژوهش‌های آرا، به این نظر است که میزان مثبت آرا برای پوتین در زمان حاضر در نقطه اوج قرار دارد. او توضیح می‌دهد:« میزان پذیرش بالا از سیاست او، صرف نظر از موج وطن‌پرستی و نظامی‌گری، بر فقدان بدیل و توهماتِ مهم در زندگی (مردم روسیه) مبتنی است. به طور مثال: پوتین رفاه در کشور را استحکام می‌بخشد که میان سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۱۲ به دست آمده است.»

«پوتین در زمان حاضر در نقطه اوج قدرتش قرار دارد»
چالش‌ها:
در کل هشت نامزد در انتخابات ریاست جمهوری در روسیه ظاهر می‌شوند. در میان آن‌ها رهبران کهنه کار احزاب مانند سیاست‌مدار عوام‌گرای دست راستی ولادیمیر شیرینوفسکی، یا گریگوری یاولینسکی اند. اما چهره‌های نو نیز هستند، مثلاً کمونیست‌ها به عوض رهبر کهنسال شان گنادی سیوگانوف، پاول گرودینین را، که یک سیاست مدار محلی و ستایشگر استالین است، برای انتخابات نامزد کرده‌اند. این سیاست‌مدار ۵۷ ساله که یک شرکت موفق زراعتی را در مسکو به پیش می‌برد، در نظر سنجی‌ها در مقام دوم قرار گرفته است.
به همین ترتیب آنچه در میان نامزدان تازگی دارد، کسنیا سوبچک، زن ۳۶ ساله و گرداننده تلویزیون و دختر اناتولی سوبچک شهردار سنت پترسبورگ می‌باشد.
نوالنی از نامزد شدن محروم شده است
الکسی نوالنی رهبر اپوزیسیون که خودش را به عنوان رقیب شماره یک پوتین تلقی می‌کرد، اصلاً اجازه نامزدی در انتخابات را نیافت. او انتخابات را تحریم کرده است.
این سیاست‌مدار ۴۱ ساله از مسکو، که علیه فساد اداری مبارزه می‌کند، در یک محکمه که از دید او نمایشی بوده است، به اتهام جنایت اقتصادی به حبس تعلیقی محکوم شد، اما او در برابر این حکم از راه حقوقی برخورد می‌کند. نوالنی در ماه فبروری در گفت‌وگو با دویچه وله گفت:« من به این باورهستم که مردم قاعدتاً حق اعتراض علیه استبداد را دارند. اما البته آنچه در روسیه در حال حاضر رخ می‌دهد، کاملاً اعتراض‌های صلح‌آمیز است. طرز فکر تظاهر کنندگان نسبت به حکومت بسیار صلح‌آمیز تر است که هر تظاهراتی را با یک نوع عملیات نظامی همراهی می کند.»

الکسی نوالنی رهبر اپوزیسیون
اهمیت سیاست خارجی در مبارزات انتخاباتی برای پوتین
پوتین بعد از پیروزی‌اش در انتخابات پیشین، با محدود کردن آزادی بیان و گردهم آیی و توسعه سازمان پولیسی “روزگواردیا”، که تحت کنترول شخص خودش می‌باشد، واکنش نشان داد.
به نظر می‌رسد که سیاست خارجی موضوع اصلی برای پوتین در مبارزات انتخاباتی باشد. به هر اندازه که انتخابات نزدیک‌تر می‌شود، پوتین بیشتر با کاربرد سلاح اتومی تهدید می‌کند. او در یک فیلم مستند با عنوان «نظم جهانی ۲۰۱۸» گفت که در صورت یک حمله بر کشورش، از سلاح‌های اتومی استفاده خواهد کرد، فرقی نخواهد کرد که جهان نابود گردد. او گفت:« البته من به عنوان یک شهروند روسی و رییس دولت روسیه باید این سوال را مطرح کنم: ما برای چه به جهانی نیاز داریم، اگر در آن روسیه‌ای وجود نداشته باشد؟»
نشانه‌ها برای افزایش تشنج‌های دیگر نمایان است. ایالات متحده امریکا برای وضع تحریم‌های جدید آمادگی می گیرد. روسیه که تا به حال فقط با درنگ در برابر آن واکنش نشان داده است، مستقیماً عمل خواهد کرد.
مثلاً در اوکرائین شرقی ممکن است جنگ بیشتر تشدید شود. خطر آن وجود دارد که دامنه جنگ سوریه به خاور میانه گسترش پیدا کند و چنین چیزی سبب فعالیت قوی‌تر اردوی روسیه در آنجا خواهد شد.
منبع : دویچه وله

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا