آخرین اخبارافغانستانسیاست

عطا محمد نور:

اگر انتخابات به تعویق بیافتد، طرح بدیل حکومت تطبیق خواهد شد

عطامحمد نور در پیامی، تاکید می‌کند که حکومت وحدت ملی به آخر عمر خود نزدیک شده و اگر حکومت در صدد استمرار و تمدید کار خود از طریق توافق دو طرف و یا بهانه‌های ساختگی باشد، طرح بدیل حکومت به صورت جدی بررسی خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری دید، عطا محمد نور روز دوشنبه (۲۱ حوت) با ارسال پیامی به کنفرانس «وفاق ملی» که در کابل دایر شده بود، گفته است که دوره قانونی حکومت وحدت ملی روبه پایان است.
والی بلخ در این پیام گفته است:« ختم دوره قانونی حکومت وحدت ملی نزدیک است و دوام این حکومت پس از ختم دوره قانونی آن قابل قبول نبوده و سران نظام برای برگزاری به موقع، شفاف و عادلانه انتخابات باید زمینه‌سازی کنند.»
وی تاکید کرده که تمدید دوره حکومت وحدت ملی، فراتر از موعد قانونی آن قابل قبول نبوده و اگر سران حکومت به بهانه‌های مختلف به دنبال تمدید اقتدارشان باشند، او با متحدین سیاسی خود گزینه‌های بدیل این حکومت را به صورت جدی بررسی خواهد کرد.
آقای نور افزوده است:« ما برنامه خود را در این باره پس از مشوره با حقوق‌دانان و متحدین سیاسی خود با مردم افغانستان شریک خواهیم کرد.»
والی بلخ در پیامش به اختلافات میان بلخ و ارگ اشاره کرده و تاکید کرده است که رهبری جمعیت اسلامی در جریان مذاکرات با ارگ، نمایندگی عام و تام را به عهده دارد.
پس از شروع مذاکرات بین نمایندگان ارگ و حزب جمعیت اسلامی، در این اواخر شایعاتی به گوش می‌رسید که آقای نور این بار به طور مستقیم با ریاست جمهوری وارد مذاکره شده است.
اما آقای نور در این باره تاکید کرده است:« تمامی صلاحیت‌ها و اختیارات در مورد توافقات ذات‌البینی و عبور از بُن‌بست جاری را به رهبری جمعیت اسلامی افغانستان واگذار نمودم و اکنون نیز علی‌رغم شایعات منتشره، به سخن و وعده خود استوارم و طرف مذاکره و توافق نهایی را رهبری جمعیت اسلامی دانسته و تابع تصامیم آن هستم.»
گفتنی است که آقای نور خاطر نشان ساخته است: ما خواهان ایجاد اصلاحات بنیادین در نظام سیاسی، حکومت‌داری، سیستم اقتصادی، نظام انتخاباتی، سیستم امنیتی، مناسبات بین‌المللی، سیستم اداری و مناسبات دولت با ملت هستیم و ازین خواسته‌های اساسی خود یک گام هم عقب نمی‌کشیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا