آخرین اخبارافغانستانمصاحبهمنطقه

کنسول تاجیکستان: نوروز نماد اتحاد و همدلی است

رسم‌ها و آیین‌های مردم تاجیکستان و افغانستان بسیار به یکدیگر شبیه هستند. از جمله می‌توان به رسم‌هایی چون سمنک‌پزی، نو کردن خانه‌ها (خانه‌تکانی)، دید و بازدیدها، خریدن لباس نو و رفتن به دامان طبیعت که شما آن را «میله گل سرخ» می‌نامید نام برد و این رسم‌هایی هستند که به‌طور مشترک در روزهای سال نو در افغانستان و تاجیکستان اجرا می‌شوند.


جشن نوروز اکنون تبدیل به یک جشن جهانی شده و امروزه، نوروز را در بیشتر کشورهای خاورمیانه، آسیای میانه، قفقاز، شبه قاره هند و بالکان جشن می‌گیرند و به تدریج دامنه جغرافیایی حوزه نوروز بیشتر می‌شود. جغرافیای پهناور نوروز و هم‌زمانی آن با بهار طبیعت در نیم‌کره شمالی و پیشینه باستانی آن و تأکید این جشن بر نوع‌دوستی و مهرورزی در میان جهانیان، باعث توجه سازمان ملل متحد و دیگر کشورها به نوروز شده است که امروزه ۱۱ کشور از جمله افغانستان، ایران و تاجیکستان جز کشورهای رسمی «حوزه نوروز» هستند. تاجیکستان در فصل بهار، یکی از مقصدهای نوروز گردی در جهان است که مردمان فرهنگ‌دوست و پارسی‌زبانش، به‌طور ویژه‌ای به اجرای مراسم نوروز باستانی اقدام کرده و جشنواره‌های رنگارنگ و جذابی را در شهرهای مختلف این کشور برگزار می‌کنند. مهدی سرباز خبرنگار ما در ولایت بلخ به سراغ آقای نجم‌الدین امامو کنسول جمهوری تاجیکستان در این ولایت رفته و گفت‌وگویی را در زمینه جشن نوروز و فرهنگ مشترک میان تاجیکستانی‌ها و افغانستانی‌ها با وی داشته است.

خبرگزاری دید: جشن نوروز در تاجیکستان چگونه برگزار می‌شود؟
نجم‌الدین امامو: امروزه جشن نوروز را از غرب چین تا شمال افریقا و کشورهایی چون هند و ترکیه و عده‌ای از کشورهای اروپایی جشن می‌گیرند؛ این موضوع نشان می‌دهد که جشن نوروز دیگر تبدیل به یک جشن جهانی شده است. نوروز در تاجیکستان باشکوه خاصی برگزار می‌شود و یک جشن رسمی از سوی دولت جمهوری تاجیکستان است که شخص آقای رییس جمهور جناب امام‌علی رحمان نقش بسیار مهمی را در برگزاری هرچه باشکوه‌تر نوروز و جهانی‌شدن این جشن داشته است.
خبرگزاری دید:: نگاه مردم تاجیکستان به جشن نوروز چگونه است؟
امامو: جشن نوروز میراث نیاکان ما است و ما این جشن را هم‌چون نماد اتحاد و همدلی می‌دانیم. ما بر این باور هستیم که در این روز مردم نه تنها از یک ملت که از تمام ملت‌های جهان گرد هم می‌آیند و به خوشی و سرور می‌پردازند. نوروز برای مردم تاجیکستان روز شادی و روز احیا طبیعت است. ما در تاجیکستان به پیشواز این روز به نهال نشانی و سر سبزی شهرهای مان می‌پردازیم و باید بگویم تاجیکستان بخاطر همین رسم خوب، خیلی زیباتر از گذشته شده و ما دشت‌های زیادی را مبدل به باغ‌های بزرگ و مجللی کرده‌ایم که تنها با دیدن آن می‌توانید زیبایی و اهمیت این رسم خوب نهال‌نشانی و سرسبزی را درک کنید.
خبرگزاری دید: رسم و آیین‌های مشترک نوروزی میان مردم تاجیکستان و افغانستان چگونه است؟
امامو: رسم‌ها و آیین‌های مردم تاجیکستان و افغانستان بسیار به یکدیگر شبیه هستند. از جمله می‌توان به رسم‌هایی چون سمنک‌پزی، نو کردن خانه‌ها (خانه‌تکانی)، دید و بازدیدها، خریدن لباس نو و رفتن به دامان طبیعت که شما آن را «میله گل سرخ» می‌نامید نام برد و این رسم‌هایی هستند که به‌طور مشترک در روزهای سال نو در افغانستان و تاجیکستان اجرا می‌شوند.
خبرگزاری دید: همکاری‌ها در مورد برگزاری جشن نوروز میان تاجیکستان و افغانستان تا کنون چگونه بوده است؟
امامو: ما تا کنون برنامه‌های مشترک فرهنگی زیادی در این زمینه داشته‌ایم که از جمله ایجاد سهولت برای مردم دو کشور در اشتراک در جشن نوروز در تاجیکستان و برعکس آن اشتراک مردم تاجیکستان به افغانستان بوده است. همین اکنون عده زیادی از مردم هر دو کشور برای دیدار از چگونگی برگزاری نوروز به افغانستان آمده و از افغانستان به تاجیکستان رفته‌اند که این موضوع خود اشتراک‌های فرهنگی و هم‌چنین همدلی و اتحاد را میان مردم هر دو کشور بیشتر می‌کند.
خبرگزاری دید: مردم افغانستان و تاجیکستان شباهت‌های فرهنگی زیادی با یکدیگر دارند، همکاری‌های فرهنگی و علمی میان دو کشور چگونه است؟
امامو: ما در هر دو زمینه فرهنگی و علمی با افغانستان برنامه‌های مشترک زیادی داریم که از جمله برنامه‌های فرهنگی می‌توان چاپ کتاب‌های ادبا و نویسندگان افغانستان را در تاجیکستان نام برد و هم‌چنین در زمینه برنامه‌های علمی می‌توان از اختصاص بورسیه‌های تحصیلی و هم‌چنین تخفیف‌های ویژه در زمینه تحصیل برای شهروندان افغانستان یادکرد.
خبرگزاری دید: به عنوان آخرین سؤال پیام نوروزی خودتان را با خوانندگان ما شریک کنید!
امامو: من به نمایندگی از مردم خود سال پیش رو را سالی نیکو، خوش‌بختی و سعادت‌مندی برای مردم عزیز افغانستان خواهان هستم و آرزو می‌کنم این سال، سالی باشد که صلح و آرامش سرتاسری را برای تمام مردم افغانستان به ارمغان بیاورد.
خبرگزاری دید:: ممنون که دعوت ما را پذیرفتید و با ما به مصاحبه نشستید!
نجم‌الدین امامو: از شما و تمام همکاران‌تان نیز سپاس‌گزارم و سالی خوب و خوش برای‌تان آرزو دارم!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا